Studie omschrijft vijf fases in resetten hotelboekingen, Nederland in fase 3

Studie omschrijft vijf fases in resetten hotelboekingen, Nederland in fase 3

Onderzoek naar het wereldwijde boekingsgedrag gedurende het afgelopen halfjaar, heeft uitgewezen dat er vijf fasen zijn voordat hotelboekingen zijn gereset naar een 'nieuw normaal'. Nederland zit nu in de grillige fase drie: 'flux'.

Siteminder, een wereldwijd distributieplatform, onderzocht de boekingsdata van 35.000 hotels die bij het platform zijn aangesloten. Daarnaast vulden 5000 hotelgasten een enquete over hun boekingsgedrag in en werden hoteliers geïnterviewd over hotelboekingen.

In het onderzoek benoemt Siteminder vijf fasen voor het resetten van boekingsgedrag:

  1. Binnenlandse groei
  2. Afvlakken
  3. Stroming
  4. Omarmen
  5. Internationale groei

Nederland in fase 3

Nederland zit in fase 3, de meest grillige. Nadat in juli het aantal hotelboekingen alweer op 80 procent van een jaar eerder lag, luidde het einde van de zomer én het snel stijgende aantal besmettingen een periode waarbij het verloop onzeker is. Inmiddels ligt het aantal boekingen in Nederland onder het wereldwijde gemiddelde van 36,4 procent ten opzichte van 2019. En dat terwijl Nederland in mei nog boven dat gemiddelde zat.

hotelboekingen

In de zomer zat Nederland in fase 2: het aantal binnenlandse boekingen bereikte het optimum, maar doordat internationale gasten wegbleven, was er een eind aan de groei. Zeker nu de gedeeltelijke lockdown ook binnenlandse gasten weer binnenshuis houdt, de daarmee gepaarde fijnanciële onzekerheid toeneemt en de euforie van de zomer wegebt, is fase 3 aangebroken. Daarbij zijn last minute boekingen én annuleringen meer regel dan uitzondering.

Wanneer die fase eindigt, is onzeker. Daarvoor is eerst acceptatie van de situatie nodig onder gasten. Maar als die er is, neemt het vertrouwen weer toe en daarmee ook het aantal boekingen.

Fase 5, de groei van het aantal internationale boekingen, lijkt vooralsnog nog ver weg. De onderzoekers spreken wereldwijd over eind 2020 voor deze fase aanbreekt, maar voor Nederland lijkt dit op zijn vroegst begin 2021 te zijn.

Hotelverblijf weer privilege

De titel van het onderzoek licht een tipje van de sluier op van de resultaten en luidt: From booming to privilge: the new realities for a hotel industry in need of a reset. De onderzoekers stellen dat verblijf in een hotel weer een luxe wordt, waar het tot maart van dit jaar een enorm groeiende markt was.

‘De vraag die iedereen in de branche zich stelt is of de reiswereld ooit weer hetzelfde wordt en teruggaat naar hoe het was’, zegt managing director van Siteminder Mike Ford. ‘En dat zal op sommige vlakken ook echt wel zo zijn. Maar ander zaken zullen anders zijn, en misschien wel definitief.’

Een van die veranderingen is last minute boeken. In Nederland werden voor verblijf in oktober meer dan de helft van de boekingen in de twee weken voor aankomst gedaan.

Andere trends die het onderzoek naar boven haalt omvatten onder meer een kortere verblijfsduur en een toenemende wens voor flexibiliteit als kosteloos annuleren of wijzigen.

‘We bevinden ons in een gedemocratiseerde economie, waar nog reis- en hotelorganisaties nog gasten in control zijn. Covid-19 is de ultieme gelijkmaker’, zegt Ford. ‘Reizen is niet langer die booming business, waarbij gasten langdurig en veelvuldig hotelverblijf in verre oorden als heel normaal waren gaan beschouwen. Reizen is weer een privilege, waarbij hotels weer zullen moeten knokken om gasten te verleiden en de lead times korter zijn dan voorheen. Ook de voorspelbare hoogseizoenen zullen niet meer zijn wat ze ooit waren.’

Download hieronder het volledige onderzoek van Siteminder

SiteMinder-5-Stages-of-Hotel-Booking-Reset.pdf

Download

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.