Gasten die op Hoteliers.com zoeken, kunnen van daaruit doorklikken naar de website van het gekozen hotel en direct bij het hotel boeken. De korting wordt automatisch doorberekend. Hoe hoog de korting is, kan het hotel zelf bepalen. ‘We stimuleren wel dat hotels een zo groot mogelijk deel van wat ze aan commissie besparen, doorberekenen’, zegt directeur Erik Baumann van Hoteliers.com. ‘Hoe hoger de korting, hoe hoger het hotel op het platform toont.’
Een minimumkorting hanteert Baumann niet. Hij ziet nu hotels die tot wel 30 procent korting op de reguliere kamerprijs bieden, maar dat heeft volgens hem ook te maken met de huidige situatie als gevolg van de coronacrisis.
Tegelijk is die crisis één van de redenen om het platform ‘af te stoffen’. ‘Tijdens de coronacrisis werd ook voor de consument duidelijk dat websites voor hotelreserveringen niet gratis zijn. Sterker nog, de torenhoge commissies die gerekend worden aan hotels, komen uiteindelijk uit de zak van de consument. Dit soort websites kunnen allang niet meer rekenen op de sympathie van de ondernemer en ook de consument begint dit te zien.’
Toenemende bereidheid consument
Dus hoopt Baumann op toenemende bereidheid van consumenten om andere kanalen te zoeken dan de grote sites als Booking.com en Expedia.
‘Het leek zo’n mooi idee, het online samenbrengen van vraag en aanbod op een gebruiksvriendelijke website. Maar de praktijk pakt anders uit. Slimme algoritmes worden ingezet om consumenten te verleiden om aankopen te doen, met winstmaximalisatie als doel. De ondernemer aan de andere kant ziet zijn marges steeds dunner worden en raakt het contact met de klant kwijt. Een aantal van dit soort tussenpartijen zijn in een slecht daglicht gekomen, nadat ze jarenlang miljarden euro’s hebben verdiend, vragen ze nu ineens overheidssteun aan door de coronacrisis. Iets wat op grote schaal tot verontwaardiging leidde. Dit moet anders, daar zijn zowel hotels als de consument het inmiddels met elkaar over eens.’
Vijftien jaar Hoteliers.com
‘Wij zijn 15 jaar geleden al begonnen met ons commissievrije platform. Alleen hadden we veel last van de rate parity clausules van bijvoorbeeld Booking.com. Daar stond dezelfde prijs als bij ons.’ Dus voor gasten maakte het niet uit waar ze boekten, en Booking was met hun marketing een stuk sterker. Alleen moest de hotelier wel commissie afdragen als gasten daar boekten.
Nu het sentiment zich tegen die grote sites lijkt te hebben gekeerd en de rate parity lang niet overal meer geldt, was voor Hoteliers.com de tijd rijp hun platform - dat al die tijd gewoon actief is geweest - te herlanceren.
Lidmaatschap
Hotels nemen een soort lidmaatschap af bij Hoteliers.com voor €46 per maand. Daarvoor krijgen ze vermelding op het platform, toegang tot kennissessies en een jaarlijks consultancygesprek. Momenteel zijn ruim 1000 hotels lid, waarvan zo’n 700 in Nederland, zegt Baumann.
Dat lidmaatschap is een vast bedrag en onafhankelijk van het aantal boekingen dat via het platform wordt gedaan.
Eigen website
De kracht van het platform zit er volgens Baumann vooral in dat de boeking uiteindelijk op de site van het hotel zelf gebeurt. De eigen websites worden volgens hem steeds beter en het boekingsgemak evenaart in veel gevallen de grote boekingssites. Ook is de informatie vaak uitgebreider en actueler.
‘Wat is een betere plek om een hotelkamer te reserveren dan op de eigen website van het hotel?’, zegt Hendrik Jan Jenner, revenue manager van Luxury Suites in Amsterdam. ‘We bieden dezelfde kamer aan tegen een lagere prijs, maar doordat we geen hoge commissiekosten kwijt zijn, houden wij meer over en is de gast voordeliger uit. Een klassieke win-winsituatie. Hopelijk luidt dit het einde van het commissie tijdperk in.'
Het model waarbij hotels lid worden van een platform in plaats van per boeking commissie af te dragen, wordt op meer websites toegepast. Zo lanceerde in 2016 Bidroom, dat met een vergelijkbaar model werkt.