Zo denkt  restaurantketen 't Zusje weer open te kunnen

Zo denkt  restaurantketen 't Zusje weer open te kunnen

't Zusje smart distancing. Volgens restaurantketen 't Zusje is het voor de horeca geen haalbare kaart om volgens de regels van de 1,5 meter-samenleving straks hun deuren weer te openen. 'Veel restaurants stuiten op praktische problemen.' Ze bedachten een andere werkwijze.

’t Zusje gelooft dat het wél mogelijk is om gasten op een verantwoorde manier avondvullend bourgondisch te laten genieten in een van de 28 restaurants. Maar dan zonder 1,5 meter afstand.

Hierbij gaat men uit van het Smart Distancing principe dat door een aantal horeca-ondernemers bedacht is.

Binnen 1,5 meter van elkaar

‘Hierbij werken medewerkers onder strikte veiligheidsafspraken en volgens strenge hygiënemaatregelen binnen anderhalve meter van elkaar én van gasten.

Daarbij doen we een beroep op de Hollandse nuchterheid en het gezonde verstand van onze gasten. We weten immers inmiddels allemaal heel goed wanneer je het beste thuis kunt blijven. Daar worden we dagelijks in de media op alle mogelijke manieren op gewezen.’

Om een idee te geven van hoe een avondje ongedwongen genieten er op basis van Smart Distancing uit komt te zien, nam ’t Zusje een video op.

‘Wij denken dat we onze gasten op deze nieuwe, hopelijk tijdelijke, manier toch kunnen laten genieten van een gezellige avond uit. Achter de schermen bereiden we ons inmiddels voor op deze aangepaste situatie en alle veranderingen die het met zich meebrengt. Dan is het straks alleen nog wachten totdat we groen licht krijgen vanuit de overheid en we ook daadwerkelijk onze deuren weer mogen openen. Daar kijken we bij ’t Zusje allemaal ontzettend naar uit,’zegt Thijs van Helvoort, operationeel manager van ’t Zusje.

1,5 meter is onwerkbaar

‘Exact opereren volgens de regels van de 1,5 meter-samenleving  zorgt voor onwerkbare situaties en is wat ons betreft geen reële schets van de werkelijk.

Naast praktische problemen, is het ook sociaal gezien niet wenselijk.

Mensen komen naar een restaurant om te genieten van de gastvrijheid en gezelligheid. Dat is onmogelijk op een afstand van anderhalve meter. Het contact met gasten is niet alleen nodig voor het uitserveren van gerechten en drankjes, maar is ook een essentieel onderdeel van de horecabeleving’, aldus Operationeel Manager Thijs van Helvoort.

Daarmee onderstreept ’t Zusje de gedachte van Koninklijke Horeca Nederland.

Loetje doet het anders

Biefstukketen Loetje  heeft een testlocatie ingericht om te laten zien dat ze ook klaar zijn voor heropening met inachtneming van de nieuwe regels. Deze werkwijze staat haaks op die van 't Zusje omdat Loetje in dit voorbeeld wel werkt met de 1,5 meter afstand. Diverse horecabedrijven hebben afgelopen weken laten zien klaar te zijn voor heropening. Fletcher heeft haar hotels al weer geopend en speciale protocollen gemaakt. Ook Venster 33 in Amsterdam heeft iets bedacht met inachtneming van de 1,5 meter. Iets waarmee 't Zusje dus zegt niet uit de voeten te kunnen.


Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.