Eigenaar Rob van den Meijdenberg had de plannen al ruim voor de coronacrisis klaar liggen. Crowdfunding in 2020, het lustrumjaar voor de Tilburgse brouwerij uit 2015, om de groei van de jonge onderneming te faciliteren en de overstap van fles naar blik te verwezenlijken. Nu wordt het eerder een reddingscampagne want door de crisis ligt de verkoop grotendeels stil.
KraftBier bestaat dit jaar 5 jaar. Wat een feestje moest worden lijkt nu uit te draaien op een moeilijk jaar. 'Het zijn bijzondere en unieke tijden. Maar juist nu is het moment om plannen te maken en een positief geluid te laten horen. Tijd om te innoveren en je product te verbeteren.'
Daar was de Tilburgse brouwer het laatste half jaar al druk mee bezig, vertelt hij. 'Het verduurzamen van de bedrijfsvoering en het vernieuwen van onze huisstijl. Er is steeds meer vraag naar speciaalbier op blik vanuit horeca en retail. Daarnaast is blik een duurzame oplossing. We hebben kritisch naar onze bedrijfsvoering gekeken en besloten deze op de schop te nemen en te streven naar een circulair productieproces.'
Crowdfunding en coronacrisis
KraftBier zat in de lift en speciaalbier is onverminderd populair. 'Het leek een mooie tijd om met een crowdfundingactie onze toekomstplannen te gaan realiseren. Nu valt die campagne middenin de coronacisis en hopen we met deze actie in ieder geval de komende moeilijke maanden door te komen, laat staan dat we dit jaar groei kunnen laten zien.'
KraftBier liet juist de laatste jaren ieder jaar een groei noteren van zo’n 20-30%. De afzet is nu gezakt naar een dieptepunt. Zo’n 85% van de omzet komt uit de verkoop aan horeca en evenementen. Dat is compleet stil komen te liggen. 'Middels de crowdfundactie kunnen we toch nog omzet realiseren en hopen we deze gekke tijd door te komen. Daar hebben we iedereen hard voor nodig.'
Er is een speciale website ingericht voor de campagne. Wie KraftBier wilt steunen kan één van de pakketten kopen op de website.