'Een hotel kan zelf besluiten dicht te gaan omdat er geen gasten zijn en op deze manier de kosten enigszins te drukken. Ook kan een hotel worden gebruikt als noodhospitaal voor lichte zorg of als tijdelijke huisvesting voor het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers)', laat een woordvoerster van KHN weten. Een onderscheid tussen kleine hotels en grote hotels en toeristische en zakenhotels tekent zich op landelijke schaal nog niet duidelijk af, zegt zij zonder exacte cijfers te verstrekken. KHN stelt nog geen indicatie te hebben dat de rijksoverheid in de komende dagen alle hotels tijdelijk laat sluiten.
Hotelgasten
De Amsterdamse tak van de horeca-organisatie heeft het beeld dat er in de hoofdstad nog de nodige toeristen vastzitten. 'Ook zijn er nog hotelgasten die hier langere tijd voor hun werk verblijven. Het zijn dan ook vooral de hotels die vaak kamers verhuren voor zeven dagen of langer, de shortstay-hotels, die nog redelijk wat boekingen hebben en open zijn.'
Kleinere Amsterdamse hotels
Kleinere Amsterdamse hotels gaan volgens KHN sneller dicht vanwege de kosten en het wegblijven van gasten. 'Het beeld van ketens is dat zij gedeeltelijk dichtgaan en sommige vestigingen nog wel openhouden. Bij hen wordt er constant geschakeld met de directies. Wij verwachten dat daar zeker na het weekend definitieve keuzes over sluitingen worden gemaakt.'
Hotels mogen deuren open houden
Eet- en drinkgelegenheden sluiten tot en met 6 april in Nederland, maar dat geldt niet voor hotels. Roomservice voor ontbijt, lunch en diner mogen wel, is vergelijkbaar met thuisbezorgen. Het gaat er om dat gasten niet in het restaurant van bar verblijven.
In België werdeerder dezelfde maatregel ingevoerd: eet- en drinkgelegenheden moeten de deuren sluit, maar hotels mogen voorlopig de deuren open houden. De Belgische krant Het Laatste Nieuws meldt dat dit niet zo positief is voor hotels, als het klinkt.
‘Doordat we niet moeten sluiten kunnen we geen overmacht inroepen. We kunnen daardoor bepaalde contracten niet opzeggen en we kunnen ons personeel ook niet op technische werkloosheid zetten. Ondertussen bellen onze gasten wel massaal af. We kunnen het hotel ook niet laten draaien met twee kamers’, zegt Bart Boelens van Horeca Middenkust en hoteluitbater.