Veel horecaondernemers verkeren momenteel in zwaar weer. Dirk Beljaarts, algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): 'Horecaondernemers hebben te maken met een omzetdaling van meer dan 50%, terwijl hun vaste kosten gewoon doorlopen.
Dit leidt tot acute liquiditeitsproblemen en elke vorm van hulp is op dit moment nodig om ervoor te zorgen dat cafés en restaurants blijven bestaan en een goede start kunnen maken na deze crisis. Het is hartverwarmend om te zien dat zoveel horecapartners zich bij dit initiatief hebben aangesloten, samen zijn we sterker en kunnen we écht het verschil maken.'
Waardebonnen Helpdehoreca.nl
Via het nieuwe platform www.helpdehoreca.nl kunnen waardebonnen aangeschaft worden door iedereen die de horeca in Nederland een warm hart toedraagt. 'Deze waardebonnen helpen de ondernemers aan inkomsten, ook nu ze gesloten zijn of alleen voor afhaal en thuisbezorging operationeel zijn.
Horecabezoekers kunnen de bonnen verzilveren zodra de cafés en restaurants hun deuren weer openen. De bonnen zijn in feite een vooruitbetaalde reservering. Zo kan iedereen hun favoriete café of restaurant door deze lastige tijd heen helpen', aldus Beljaarts.
Horecaondernemers die zich willen aanmelden, kunnen hun gegevens achterlaten via www.helpdehoreca.nl. Vanaf donderdag 19 maart is de inschrijving definitief. De verkoop van de waardebonnen start vrijdag 202 maart via www.helpdehoreca.nl.
Naast dit initiatief ziet KHN ook kleinere initiatieven ontstaan die volgens de brancheorganisatie aandacht verdienen. Daarom lanceert KHN HorecaHelpt; een online platform via Facebook, waarop iedereen die de horeca een warm hart toedraagt zijn/haar initiatief kan delen.
Helpdehoreca.nl is een initiatief van KHN en partners Heineken, Vrumona, Van Duijnen installaties, Unilever, Swinkels Family Brewers, Sligro, Sir Joe, Red Bull, Maxxium, Makro Nederlandse Brouwers, Grolsch, Gifty, Friesland Campina, FOOX, Eijsink, Diageo, De Kweker, De Klok Coca Cola, Ad van Geloven, AB Inbev, Makro en Duvel Moortgat.