Landgoed Huize Bergen - met 105 hotelkamers - ligt verscholen in een park in het buitengebied van Den Bosch. Het hotel met restaurant ligt aan de rand van Vught op steenworp afstand van het historische centrum en is nu aangesloten bij Charme Hotels.
Ian van Vessem, chef-kok Landgoed Huize Bergen, over de nieuwe samenwerking: ‘De diverse aangesloten hotels onderscheiden zich door hun voortreffelijke keukens en intieme uitstraling. De loyale Charme Hotel-gasten waarderen een culinair verblijf. Verfijnde gerechten, goede wijnen en service in een mooie omgeving. Dit sluit goed aan bij Landgoed Huize Bergen.’
‘Hetgeen dat ons uniek maakt is dat we juist de eigen identiteit van de hotels willen versterken en juist niet willen standaardiseren, ‘ aldus Bart Reints Bok van Charme Hotels.
Charme Hotels: 26 accommodaties
Het in 2011 opgerichte Charme Hotels bestaat inmiddels uit 26 hotels die gebruikmaken van het franchise concept. ‘Het revenue- en marketingconcept dat de organisatie aanbiedt slaat aan; op dit moment zijn er veel gesprekken met hotels die willen samenwerken met ons,’ aldus de franchisegevers.
Zo is er voor de hoteliers o.a. de mogelijkheid gebruik te maken van de website van Charme Hotels. Dit platform zorgt voor steeds meer rechtstreekse boekingen bij de aangesloten hotels. Charme Hotels zegt dat haar basisfee lager is dan veel andere franchise ondernemingen. Dat bedrag gaat wel omhoog als een hotel extra ondersteuning wenst.
Charme Hotels staat met een omzet van 32,2 miljoen in 2018 op plek 54 in de Misset Horeca Top 100 2019.
Initiatiefnemers Bart Reints Bok en Onno Pel zijn Charme Hotels in 2011 gestart uit passie voor het zelfstandige hotelwezen en omdat zij merkten dat er in de branche behoefte wass aan een franchise organisatie met kennis van revenue management, online hotelmarketing en rendabele F&B concepten. Beide oprichters zijn ex-Sandton mannen.
Modulair franchisemodel
‘Grote hotelketens profiteren al van voordeliger inkoop en optimaal revenu management en dat streven wij ook na voor haar aangesloten leden.’ Door krachtenbundeling en kennisdeling kunnen zelfstandige hotels een sterkere concurrentiepositie creëren ten opzichte van de (internationale) ketens. Er is bewust gekozen voor een laagdrempelig, modulair af te nemen franchisemodel, zodat hoteliers altijd zelf per onderdeel kunnen kiezen of ze willen participeren of niet.'