De gegevens zijn onderdeel van nieuwe onderzoeksbevindingen en een analyse van interne gegevens op basis van data uit 46 landen en regio’s (inclusief Nederland). Hieruit blijkt dat Airbnb-gasten in 2018 naar schatting minimaal 21 miljard euro hebben uitgegeven in restaurants en cafés wereldwijd.
Bijdrage Airbnb gemeenschap
96 procent van de gasten in Nederland geeft aan dat het besparen van geld een van de redenen is om voor Airbnb te kiezen. De helft van de gasten geeft dan ook aan dat ze het geld dat ze het bespaarde geld hebben uitgegeven in de plaatsen die ze hebben bezocht. Het grootste deel van het geld is buiten Amsterdam uitgegeven (€99 miljoen in Amsterdam).
85 procent van de hosts in Nederland geeft aan dat ze restaurants en cafés aanbevelen aan gasten, waardoor meer mensen naar plaatsen gaan die ze anders misschien niet ontdekt zouden hebben.
Authenticiteit
Airbnb-gasten zoeker meer authenticiteit. 81 procent van de gasten geeft aan dat hun beslissing om Airbnb te gebruiken beïnvloed is door de wens om het leven van de locals te ervaren. 'Airbnb trekt nieuwe soorten reizigers aan die graag lokaal eten en gebieden buiten de toeristische hotspots bezoeken. Het bedrag dat gasten die met Airbnb naar Nederland reizen uitgeven heeft een grote economische impact op met name restaurants en cafés. We kijken ernaar uit om te blijven samenwerken met steden en regio’s in heel Nederland om ervoor te zorgen dat zowel de lokale economie als de bewoners kunnen blijven profiteren van de toegevoegde waarde van toerisme', aldus Pieter Guldemond, Hoofd Beleid bij Airbnb in Nederland.
De data laat ook zien dat Airbnb-gasten bij een gelijkblijvend bestedingsniveau dit jaar naar schatting ruim €290 miljoen uitgeven in restaurants en cafés in Nederland.