Frank en Sanne Braam staan met de prijzen onder hun arm te genieten kort na de bekendmaking. Ze zijn vijf jaar ondernemers van Tapperie de Gats in Sittard en staan in 2019 op nummer twee in de Café Top 100.
Nog meer dan ze al deden, boden ze gasten veel service. ‘We schenken alles uit aan tafel. Ons hele assortiment van ruim 100 bieren. Met die service smaakt het de gast nog beter. In het juryrapport stond een opmerking over eenduidige bedrijfskleding vorig jaar. Nu hebben we allemaal mooie gilets met het logo van de zaak erop. Ook zijn onze parasols buiten nu verankerd in de grond en hebben we een luifel aan de gevel. Dat laatste had wel wat voeten in de aarde. Ons pand stamt uit 1535 en wij huren het van een stichting. Klakkeloos iets aan de gevel monteren is er dus niet bij.’
Klaas en Sanne halen even diep adem en laten hun notering even bezinken. De mobiele telefoon blijft onophoudelijk oplichten. ‘Na de negende positie vorig jaar was voor ons de top 5 notering al voldoende. Want dat wisten we natuurlijk, omdat de hoofdjury op bezoek was geweest.’
Tip van De Gats
‘Wees goed voor je gast en voor je personeel. Want zonder medewerkers kun je niet goed zijn voor de bezoekers.’
- Goed loon
- Fooi eerlijk verdelen
- Fijn samenwerken
- Iets voor elkaar overhebben (twee kanten op)
- Opleiden
Sanne lacht naar haar man en zegt dat ze hem deze notering zo gunt. ‘Hij is een caféman in hart en nieren. Werkt ook al jaren in de Sittardse horeca. Hij geniet nog elke dag van het werk zelf. Het contact met mensen… Dat vind ik zelf ook super leuk hoor. Neem afgelopen zondag. Het was druk bij De Gats en we hebben eigenlijk maar 35 zitplaatsen. Hij zet ‘gewoon’ wat mensen bij elkaar, vraagt of ze aan willen schuiven en hij maakt het 50 mensen naar de zin.’
'Bijbaan mag, maar geniet er wel van'
Dat enthousiasme draagt deze ondernemer ook over aan het team dat bestaat uit 17 mensen. ‘Werken bij ons mag voor iemand een bijbaan zijn, maar ook die student moet ervan genieten, het werk leuk vinden en de gast kunnen bieden waar hij om vraagt. Dat leren we onze mensen door heel veel samen te proeven. Als een gast vraagt om een donker biertje moet de werknemer doorvragen. Welke smaak? Waar houd je van? Zo kom je uiteindelijk tot een match.’
Dat proeven gebeurt ook na afloop van de dienst. ‘Iedereen mag bij ons drie sluitdrankjes nemen. Uit het hele assortiment. Maar dat eindigt vaak in een mini-proeverij.’
>> Bekijk hier de gehele Café Top 100 van 2019
Foto's van De Gats: