Kunstmatige intelligentie inzetten om afval te verminderen: het gebeurt voortaan in Novotel Amsterdam Schiphol Airport. Door samen te werken met Zero Foodwaste heeft het hotel innovatieve technologie tot zijn beschikking om (eetbaar) afval te herkennen. Slimme afvalbakken herkennen voedsel dat wordt weggegooid. Met de data die het hotel hiermee verzamelt, kan het ontbijtbuffet efficienter worden ingericht of kunnen gerechten en porties eventueel worden aangepast. Ook worden f&b medewerkers zo meer bewust van wat en hoeveel er wordt weggegooid, zodat ze hierop kunnen inspelen.
'Er wordt steeds een foto gemaakt van wat de afvalbak in gaat met als doel herkenning van het overschot en daardoor op termijn minder onnodige inkoop', legt directeur Olaf van der Veen van Zero Foodwaste uit. 'Door dit steeds te herhalen en regelmatig beelden te maken, wordt de technologie steeds beter. Hoe meer data, hoe beter de herkenning. Om een voorbeeld te geven: als de computer eenmaal een croissantje van alle kanten heeft gezien tijdens het weggooien, dan herkent hij deze op een gegeven moment vanzelf.'
Novotel Amsterdam Schiphol Airport is één van de eerste hotels die deze nieuwe technologie, die uniek is in Nederland, inzet. 'We zijn nu een aantal weken met Zero Foodwaste bezig en alhoewel we nog iedere dag en week nieuwe inzichten krijgen schat ik de mogelijke potentiële besparing op de inkoop nu al op minstens 5 procent', aldus general manager Floris Licht van Novotel Schiphol. 'De Return On Investment (ROI) bereiken we daarmee al snel.'
Hiermee speelt het hotel tevens in op een ontwikkeling, waarvan Van Der Veen verwacht dat het een megatopic gaat worden. 'Als je kijkt naar de doelen van de overheid, dan weet je gewoon dat dit straks verplicht gaat worden. Bij dit hotel is het echter een intrinsieke motivatie om dit nu al aan te pakken.'
Weer een belangrijke stap in de duurzame richting en ambities die Novotel Schiphol heeft. 'We vinden het belangrijk om ons steentje hieraan bij te dragen', onderstreept Licht de maatschappelijke betrokkenheid. 'We steken daarom veel moeite in deze nieuwe technologie en samenwerking met Zero Foodwaste.'
'Technologie die op dit moment overigens ook door Novotel Amsterdam Schiphol Airport getest wordt', aldus Van der Veen. 'Verder is er veel vraag vanuit de bedrijfscatering en is ons doel om op korte termijn meer hotels binnen de Accor Group aan te sluiten. Wereldwijd verdwijnt er 200 miljard euro aan afval via alle horeca, dus de voedselverspilling horeca is enorm en er is een heleboel te winnen. Dankzij deze technologie met kunstmatige intelligentie, die er tot 2-3 jaar geleden nog niet eens was, kunnen we hierin slagen.'
Novotel Amsterdam Schiphol Airport, in 2018 winnaar van de Dutch Hotel Award, is eind 2015 geopend en telt 314 kamers en 17 vergaderzalen. Het hotel is ontwikkeld volgens de hoge Accor-standaarden voor duurzaamheid (de Planet 21-gedachte). Zo heeft het hotel specifieke ramen waardoor weinig warmte verloren gaat, is er natuurlijke ventilatie, en zijn er zoveel mogelijk milieuvriendelijke, herbruikbare materialen toegepast. Op het dak van het hotel groeien planten, wat geluiddempend werkt en de levensduur van het dak verlengt. Tevens is het hotel de thuishaven van rond een half miljoen honingbijen.