Jaarlijks publiceert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de FSIN Food 500, de ranglijst van grootste foodformules van Nederland. In 2018 zagen zij hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5% naar en recordomzet van bijna €50 miljard. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen zo’n 81% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland.
Gemak is aanjager
Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. In 2018 aten we massaal buiten de deur, bestelden we meer maaltijden online, kozen we in de supermarkt meer dan ooit voor de kant-en-klaar hap en ontdekten hele volksstammen het gemak van boodschappenbezorging. Spar Express, een gemakswinkel voor tankstations, groeide in 2018 van 9 naar 101 winkels. De omzet van het bedrijf steeg van €3,8 naar € 55,6 miljoen, een stijging van 1.360%. In de top 10 van snelste groeiers staan verder online boodschappenbezorger Picnic, bezorgplatform Uber Eats, zelfbedieningsbakkerij Backwerk, gemaksformule Coop Vandaag, restaurantketen De Pizzabakkers en het mega all-in-restaurant van ABC Restaurants.
Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: ‘Consumenten kiezen voor gemakkelijke oplossingen. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden - zelfs al maken ze deel uit van een gezin. ’ Volgens Grievink beslissen ze daardoor steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. ‘Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie.’
Supermarkten domineren
De Top 10 van de Food 500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten* met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is het uitstekend presterende McDonald’s dat de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. McDonald's voert al jaren de Horeca Top 100 aan.
Horecabedrijven behoorden tot de best presterende in deze Food 500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2%. Cafés en restaurants presteerden het beste met een groei van 8,7%. De horeca beleeft de laatste jaren een hausse en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht. Het gemak waarmee Nederlanders buiten de deur dineren, lunchen en - in toenemende mate - ontbijten, is ongekend.
De prachtige zomer van 2018 droeg extra bij aan de groei. Door het mooie weer kozen veel Nederlanders voor een vakantie in eigen land. De afgelopen jaren heeft de horeca flink in terrassen geïnvesteerd en dat wierp in 2018 zijn vruchten af. Verder zit het toerisme sterk in de lift. Het aantal internationale verblijfsgasten steeg vorig jaar met 6,5 procent, blijkt uit cijfers van NBTC Holland Marketing.
Pizza op 1
De pizza blikt het ultieme gemakseten. Pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeiden sterk in 2018. Bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza het meest verkochte product. En pizzaketen De Pizzabakkers groeide vorig jaar met 51%. De Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano groeide met +22%. Meerdere ketens startten in 2018 nieuwe pizza-concepten.
Niet alleen de horeca speelt in op de trend van gemak. Ook supermarkten ontdekken deze markt en komen met een groeiend aanbod gemaksproducten, onder andere in de vorm van versbereide maaltijden die ter plekke kunnen worden genuttigd, zoals bij Jumbo Foodmarkt (plek 56, €91.000.000). In maart 2013 opende de eerste Jumbo Foodmarkt in Breda, de grootste verssupermarkt van Nederland. Inmiddels telt de formule zeven locaties.