In de ranglijst van vorig jaar was het verschil met Van der Valk nog 150 miljoen. Fun fact: McDonald’s en Van der Valk zijn samen goed voor bijna een vijfde van de totale omzet in de Top 100. En samen hebben ze bijna 30.000 mensen in dienst.
Toch kan ook McDonald’s verslagen worden. De inmiddels naar de Europese organisatie gepromoveerde ceo André ten Wolde van Domino’s PIzza zei enkele jaren terug dat hij Domino’s in Nederland groter wilde maken dan McDonald’s, in aantal vestigingen dan. Vorig jaar, met Ten Wolde nog aan het roer, kreeg hij Domino’s al naast McDonald’s: beide franchiseketens hadden 245 vestigingen. Maar in 2018 maakte Domino’s de belofte waar. McDonald’s staat op 247, Domino’s is doorgegroeid naar 268.
McDonald's: verdieping in plaats van verbreding
Kijkend naar dat aantal vestigingen van McDonald’s is de prestatie nog groter: met slechts twee vestigingen méér dan een jaar eerder, is dus wel 85 miljoen euro meer omzet gedraaid. In 2017 was de omzet per vestiging 3,31 miljoen, in 2018 liep dat op tot 3,63 miljoen.
Het voorbije jaar stond bij McDonald’s dan ook in het teken van verdieping in plaats van verbreding. Niet méér vestigingen, maar de bestaande verbeteren met Table Service, McDelivery en McCafé. Eind 2018 opende het 75e McCafé, en de keten wil dat in 2019 het 100e restaurant een McCafé inricht.
Daarnaast werd ingezet op ochtendomzet, zegt Eunice Koekkoek van McDonald’s. ‘We hebben samen met franchisenemers geïnvesteerd in de ochtend. Het ontbijt – zowel het assortiment als de openingstijden – loont.’ Ontbijt is met een omzetgroei van 18 procent en groei in gasten van 11 procent de grootste stijger binnen McDonald’s.