'De menukaart moet klare taal bevatten en lekker leesvoer zijn. Als horecaondernemer kun je gasten culinair verleiden met smaakmakende teksten. Het mes snijdt zo aan twee kanten', vindt Roemaat die 25 jaar horecajournalist is, waarvan 14 jaar bij Misset Horeca. Dat jubileum viert ze met het schrijven en uitgeven van haar eerste boek, Wat maak je me nu?! dat in juni verschijnt bij Het Boekenschap in Zelhem.
Missers op de menukaart
Aan de hand van praktische tips, blogs, quotes en (hilarische) voorbeelden van menukaartmissers en onduidelijke vaktermen, neemt de auteur de lezer mee op reis door de menukaart. Daarbij zijn haar ervaringen als horeca- en foodjournalist en haar blik als positief kritische gast het uitgangspunt. De bespiegelingen zijn opgeschreven met een vleugje humor.
De menu- en wijnkaarten die de horecajournalist in haar dagelijkse bestaan als broodschrijver tegenkomt, vormen de voedingsbron voor het boek. Vanuit haar tekst- en communicatiebureau Roux Communicatie helpt Roemaat sinds 2016 horecaondernemers om meer klanten te trekken door vlotte teksten te schrijven voor onder meer menukaarten en krijtborden.
De menukaart is voor Roemaat tot een stokpaardje uitgegroeid. 'Alles wat ik de afgelopen 25 jaar heb gedaan komt samen in dit onderwerp.' Naast het schrijven van blogs en het boek Wat maak je me nu?! geeft Roemaat menukaartadvies. Verder deelt ze haar kennis in lezingen en trainingen voor horecaondernemers.