Een ‘Virtual Brand’ is beschikbaar via de Deliveroo-app of -website, als een apart restaurant met een nieuwe keuken of een andere menukaart. Met een ‘Virtual Brand’ kan bijvoorbeeld een BBQ-zaak een Mexicaanse menukaart aanbieden, een Grieks restaurant gezonde proteïne bowls bereiden en een populaire pizzeria ook wraps bezorgen. Precies waar de klant behoefte aan heeft.
Het creëren van virtual brands stelt bestaande restaurants in staat om meer klanten en omzet te genereren door nieuwe of complementaire keukens aan te bieden vanuit hun huidige keuken, maar dan onder een nieuwe merknaam. Deliveroo: 'Restaurants maken gebruik van hun bestaande keukenpersoneel en chefs en kunnen zo besparen op inkoop en verspilling verminderen. Beide belangrijke uitdagingen in de restaurant-industrie.' Eind 2019 wil Deliveroo samen met restauranthouders 1.700 Europese virtuele merken beschikbaar maken voor klanten.
Ghost kitchens
Deliveroo telt inmiddels ook zes zogenoemde ‘ghost kitchens’ in Nederland. Plan is dat er meer van deze keukens – gericht op bezorging – komen die restaurants kunnen huren van Deliveroo. Directeur Stijn Verstijnen op de Horecava: ‘Wat ik merk is dat het voor restaurants een makkelijke manier is om uit te breiden, zonder dat dit hen direct ontzettend veel kost.’
Bezorgrestaurants kunnen hun bereikbaarheid ermee vergroten. ‘We willen alleen extra aanbod creëren, als dat aanbod in dat gebied er al niet is.’ De keukens zijn enkel en alleen ingericht op de gerechten die worden bezorgd door Deliveroo. ‘Daardoor kan je het procesmatig heel precies inrichten.’ Deliveroo lanceerde haar eerste keukens, ‘Edition keukens’ genoemd, in Amsterdam in samenwerking met sterrenchefs Ron Blaauw, Michiel van der Eerde (BAUT) en jeu de boules start-up Mooie Boules. De gerechten van de chefs worden exclusief bezorgd bij klanten van Deliveroo en zijn verkrijgbaar voor bezoekers van de jeu de boules hal in Amsterdam-Oost.
Gepersonaliseerde restaurant-selectie
Deliveroo zal haar service in 2019 verder personaliseren voor klanten. De restaurants die zij in de app en op de website zien worden meer en meer toegespitst op hun persoonlijke voorkeuren. Klanten gaan de selectie aan restaurants zien op basis van de restaurants waar zij eerder een bestelling hebben geplaatst, en op basis van de restaurants waarvan het waarschijnlijk is dat zij zullen bestellen, gebaseerd op voorkeuren van vergelijkbare klantprofielen. Dit is een grote stap van het platform om elke klant een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden.
Over Deliveroo
Deliveroo is wereldwijd beschikbaar in meer dan 14 landen en 500 steden en plaatsen. In 2019 breidt het platform haar service in Europa uit. Dit door met nog meer bezorgers en restaurants te werken, nieuwe opties uit te rollen en meer klanten aan te trekken. Tegen het einde van 2019 zal Deliveroo zo gegroeid zijn dat 100 miljoen mensen in Europa via het platform maaltijden kunnen bestellen.
Vergroting van het restaurant-aanbod
In 2019 is het verbreden en vergroten van het restaurant-aanbod prioriteit voor Deliveroo. Ten opzichte van vorig jaar kunnen klanten nu al hun keuze maken uit twee keer zoveel restaurants. Dit jaar zal het bedrijf nieuwe samenwerkingen aangaan met restaurants die verschillende cuisine-types en prijsranges bieden. Eind 2019 wil Deliveroo samenwerken met meer dan 85.000 restaurants in heel Europa.