Beljaarts reageert met zijn uitspraken op de plannen van de gemeente Amsterdam om, na een verhoging eind vorig jaar van de toeristenbelasting Amsterdam naar 7 procent van de kamerprijs, de heffing verder te verhogen met een vast bedrag per gast.
In een artikel in Het Parool deze week riep de Amsterdamse KHN-voorzitter Pim Evers hoteliers in de stad op geen extra geld te betalen. Hij accepteert de 7 procent, en geeft netjes op hoeveel gasten overnachten, maar 'als de gemeente nog meer geld wil hebben, komen ze het zelf maar ophalen.'
Beljaarts onderschrijft de activistische uitspraak van de Amsterdamse voorzitter. 'In het verleden is gebleken dat krachtig stelling nemen en het uiten van stevige taal ons geen windeieren heeft gelegd.' Hij is niet van mening dat de gemeente in zo'n geval zegt: als KHN hoteliers oproept bewust de regels te overtreden, willen we niet aan tafel. 'Sterker, in eerdere gevallen - niet specifiek in Amsterdam - werden we na zulke uitlatingen soms juist éérder in het besluitvormingsproces betrokken.'
Dat is ook wat hij nu hoopt. 'Ik ontvang graag een uitnodiging van de gemeente Amsterdam om mee te denken. Wij zien ook dat het toerisme in Amsterdam kosten met zich meebrengt. Maar het steeds verder verhogen van de toeristenbelasting is niet de oplossing. We willen graag toe naar een situatie die recht doet aan de prijsperceptie bij toeristen, recht doet aan het businessmodel van hotelondernemers en recht doet aan hun bijdrage aan de leefbaarheid van de stad.'
Toeristenbelasting Amsterdam
Nu verdwijnt de toeristenbelasting in Amsterdam rechtstreeks in het potje algemene middelen, in plaats van te worden aangewend voor het verbeteren van het toerismebeleid of het aanpakken van de 'overlast' door toeristen.
De stad roept al jaren in verschillende vormen dat de toeristenbelasting Amsterdam omhoog moet. In 2017 was zelfs even sprake van 15 procent.
Eind vorig jaar werd de belasting op overnachtingen verhoogd tot 7 procent van de kamerprijs, waarmee Amsterdam een van de hoogste toeristenbelastingstarieven van Europa heeft. Dit levert de gemeentekas jaarlijks al zo'n 87 miljoen euro op. Wethouder Udo Kock van Financiën overweegt nu om naast dat percentage ook een vast bedrag per overnachtende gast te gaan heffen, om zo 105 miljoen euro per jaar extra op te halen, schrijft het Parool.
Er gaan al bedragen rond van 5 of 10 euro per gast, zegt Jonatan Tsuff, bestuurder van KHN Amsterdam namens budgethotels en eigenaar van budgethotelketen Quentin Hotels in die krant. 'Wij vragen 20 tot 30 euro per bed, 80 euro voor een kamer. We kunnen die prijzen niet veel verder verhogen. We zullen dat als bedrijf moeten betalen. Dan moeten we mensen ontslaan die er juist op zijn getraind overlast te voorkomen.'
Ook Evers is woest over de plannen. 'Nergens in Europa wordt én een percentage en een vast bedrag gevraagd.'
En Amsterdam is niet de enige gemeente, weet KHN-directeur Beljaarts. Ook Zaandam wil met een vaste heffing gaan werken. 'Ik weet al van minstens één budgethotel wat een geplande renovatie afblaast wegens die plannen. Ze vragen nu 30, 40 euro per nacht en konden de verbouwing met een kleine verhoging bekostigen. Maar als daar ook nog een extra heffing bovenop komt, wordt de kamerprijs te hoog. Op deze manier prijst de gemeente hotels de markt uit en bemoeit zich zo met de concurrentiepositie van hotelondernemers.'
Toeristen spreiden
Als het doel is om toerisme te spreiden, of om de kwaliteit te verbeteren, is alleen een heffingsverhoging niet de oplossing, vindt Beljaarts. 'We moeten naar een integrale aanpak. Nu jaag je toeristen de stad uit, en wijken ze uit naar bijvoorbeeld Barcelona, waar ze maar 2 procent city tax betalen. Dat kost de stad uiteindelijk miljoenen aan misgelopen inkomsten en dat kan niet de bedoeling zijn.'
Ook wijst hij op de vorig jaar ingevoerde belasting voor cruiseschepen. Die leggen nu niet meer aan in Amsterdam, maar elders om vervolgens met touringcars naar de stad te komen. Daarmee snijdt de stad zich dubbel in de vingers: geen inkomsten, een lege Passengers Terminal maar wel meer verkeer, dieseluitstoot en wel de vervuiling en overlast.
Beljaarts hoopt dat KHN snel om tafel kan met de gemeente Amsterdam. 'En dan willen we niet een gesprek voor de vorm, op een moment waarop het besluit eigenlijk al genomen is. We willen constructief meedenken en een bijdrage kunnen doen in het vormen van beleid in de stad.'