Raoul Farla en Torsten Heeres bouwden met Bleyenberg een zeer compleet horecabedrijf, van coffee to go, vergaderruimtes, restaurant, café, technoclub in de kelder en rooftopbar. Medio 2017 openden de deuren.
Het oude Kwantumgebouw in Den Haag is een pand met een rijke historie. Maar na 15 jaar leegstand stond het bekend als ‘de puist van Den Haag’. Een complete transformatie was nodig om het gebouw en de buurt tot leven te wekken.
Creative agency And Now This werd gevraagd om het merkconcept te bedenken, inclusief visual identity, website, social media en communicatiemiddelen, maar ook de namen voor de verschillende onderdelen van Bleyenberg.
John Bleyenberg
Bleyenberg is vernoemd naar C.A.J. (John) Bleyenberg, de oud-bedrijfsleider van Kwantum Behang. In de jaren ’80 en ’90 stond hij 15 jaar lang stevig aan het roer. John Bleyenberg is de man die van de Kwantum in Den Haag een begrip maakte.
Voor hij begon, versleet de winkel in 1,5 jaar tijd zeven bedrijfsleiders. Allemaal vluchtten ze voor vandalisme en criminaliteit: de locatie op de rand van de Schilderswijk trok slopende jongeren, winkeldieven en inbrekers aan. De bedrijfsleider kon terugvallen op zijn opleiding bij de commando’s en zorgde ervoor dat zijn winkel heel en veilig bleef.
Bleyenberg is een hommage aan hem, aan de historie van het gebouw - en aan Den Haag. Naast de naam is ook een portret van John gebruikt als beeldmerk.
Voor zowel John als zijn vrouw Anneke heeft het horecaconcept hun leven behoorlijk op z'n kop gezet. Ze worden herkend op straat, ze hebben hun eigen plek aan de bar en, zo zeggen ze zelf, ondanks dat ze geen kinderen hebben leeft hun naam nu toch voort.
Bekijk hieronder een korte film over het ontstaan van Bleyenberg, verteld door John en Anneke Bleyenberg.