De zaak in Helmond is één van de drie Bobby’s in Nederland. Ook is er een Bobby’s Bar Stratumseind, die opende onlangs. Eerder opende al Bobby’s Bar Kleine Berg in de Lichtstad.
Overzichtelijke site
Bobby’s Helmond heeft een mooie website. Zeer aantrekkelijk vormgegeven, waarbij je wel wat moet scrollen, maar de vele fraaie foto’s maken dat goed. Wat er ook goed aan is: de site is overzichtelijk. We vragen ons alleen af waarom die volledig in het Engels is? Voor het internationale publiek?
Website in het Engels
'Ja', beaamt Bleckers. 'Alle websites zijn in het Engels, vanwege onze groeiambitie, maar ook omdat in Helmond redelijk wat expats wonen.' Welke social media kanalen het meest belangrijk zijn? 'In principe voor Bobby's Bar is dat Instagram. Maar voor de doelgroep 25 en 30-plus is Facebook belangrijker. Dus wat dat betreft gaat het een beetje gelijk op. We besteden veel aandacht aan Facebook, maar merken ook dat Instagram sterk groeit. Dus met het oog daarop is Instagram één van de belangrijkste kanalen geworden.' Twitter, daar doet Bobby’s niet aan. Een trend die je vaker ziet. Dit sociale medium is weliswaar nog altijd populair, maar wel tanende.
Foto's
Bobby's Bar plaatst mooie foto's op social media. 'Voor de foto's van de gasten in de zaak huren wij extern een fotograaf in, waaronder het bureau De Vaste Clique. Maar zelf maken we ook foto's', legt Blenckers uit. 'De foto's van de nieuwe gins en cocktails maken we zelf voor social media', voegt bedrijfsleider Roos Buiting toe. 'Daar zijn we ook heel bewust en actief mee bezig. We zorgen voor een gave achtergrond, en gebruiken een filter voor net dat extra. Heel simpel, maar je bereikt er wel wat mee.' Blenckers: 'Social media levert ons veel op. In Helmond zitten we bijvoorbeeld naast een hotel. We merken dat die gasten bij ons terecht komen via Facebook en Instagram. Omdat we goed zijn vertegenwoordigd online, trekken we ook echt direct meer gasten aan.'
Social media-beleid
Buiting: 'Personeel plaatst drie keer per week een bericht online op gezette data. Overige content wordt vanuit het hoofdkantoor online geplaatst. Dan gaat het om bijvoorbeeld de acties en de foto's van gasten. Vooraf is overlegd wie wat wanneer post. In totaal wordt ongeveer zes keer per week iets online gezet. We zorgen er dan ook voor dat er diversiteit in zit.'
Blenckers: Op Instagram draait het natuurlijk om de foto's en op Facebook kan je meer tekst kwijt.' Buiting: 'We spreken de gasten op Facebook op zo'n manier aan dat het dicht bij ons blijft. Warm, gezellig en gastvrij. We willen eigen het thuisgevoel geven.' Blenckers: 'Eigenlijk willen we op social media dezelfde sfeer neerzetten als dat we in onze zaken zelf doen.'