Bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) geeft aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. 65 procent is van mening dat de horeca meer zou kunnen inspelen op de trend van gezonde voeding. Horecagroothandel Sligro startte daarom op 25 september de campagne ‘Kleine Gasten’ waarin ze samen met kinderkookboekenschrijfster Francesca Kookt de Nederlandse horeca uitdaagt om met een gezond kindermenu te komen.
Kindermenu ongezond
Francesca Kookt, foodblogger: 'Als wij uit eten gaan met onze kinderen komen we nog te regelmatig de kindermenu’s tegen met bijvoorbeeld patat, frikandellen en poffertjes. Terwijl wij ze juist meenemen om ze het plezier van uit eten gaan bij te brengen en nieuwe smaken te laten ontdekken. Dat is belangrijk in deze fase van hun leven. Kinderen zijn de gasten van de toekomst, dus laten we ervoor zorgen dat ze nu vast kennismaken met de echte kunsten van de chef.' Francesca’s zoontjes Jessey (7) en Zayne (1) gaan graag met hun ouders uit eten. Jessey: 'Als we uit eten zijn, praten we gezellig en mag ik allemaal dingen proeven. Soms vind ik iets niet lekker, maar dat vinden mijn ouders nooit erg.'
Het oordeel van ouders over het huidige aanbod kindermenu’s is niet mals; zo vindt 70 procent de menu’s over het algemeen niet gezond, vindt 42 procent dat het voor de kinderen vaak te lang duurt voordat het eten wordt geserveerd en vindt 24 procent de menu’s er niet aantrekkelijk uitzien.
Kansen horeca
Peter Lute, eigenaar van meerdere restaurants onder het Lute label: 'Ik vind het belangrijk om kinderen als volwaardige gasten in mijn zaken te ontvangen. Het werkt als je er een spel van maakt, dan willen ze lekker meeproeven.'
Belangrijkste kansen die Sligro onder de aandacht wil brengen bij haar horeca partners zijn:
• Meer omzet in daluren omdat ouders met jonge kinderen gemiddeld tussen 17:00 uur en 18:30 uur eten.
• Het aanspreken van de groeiende groep bewuste jonge ouders, mensen met een duidelijke visie op welke producten ze hun kinderen wel en niet willen voorschotelen.
• De besteding per gast stijgt want met een kwalitatieve invulling van een kindermenu kun je voor die maaltijd ook iets meer in rekening brengen.
Kleine Gasten
Om haar horecapartners op weg te helpen komt Sligro met een ‘Kleine Gasten’ campagne. Op een speciale campagnewebsite biedt Sligro inspiratie met speciale recepten voor gezonde kindermenu’s en tips voor een speelse, aantrekkelijke opmaak van het bord. Daarnaast is er ZiN, het Inspiratielab van Sligro waar ze met masterclasses, presentaties, vaktrainingen en culinaire events foodprofessionals helpt om nog beter te worden in het vak. Er is nu een exclusieve training ontwikkeld om het kindermenu vorm te geven op een manier die past bij de onderneming. Samen met Gaby Crucq en Elaine Meys van de Fontys Academy for Creative studies kunnen horecaondernemers aan de slag met het kindermenu. Inschrijven kan via de website.
Gemma Schneemann, directeur marketing bij Sligro: 'Met de ‘Kleine Gasten’ campagne willen we horecagelegenheden inspireren en handvatten bieden om in te spelen op de kansen die wij spotten onder gezinnen met jonge kinderen. Kinderen kunnen wat ons betreft als volwaardige gast worden gezien in een horecagelegenheid. Net als hun ouders vinden zij het ook leuk om verwend te worden tijdens een avondje uit.'