Yoghurt Barn oprichter Wouter Staal over zijn muziek in de horeca: ‘Het systeem werkt hetzelfde als Spotify, maar is legaal te gebruiken binnen commerciële ruimtes. Het bevat een aantal extra functies die handig zijn voor een concept met meerdere locaties. Zo houden we via één account overzicht op alle locaties, hanteren we een muziek schedule voor de dag indeling en bewaken wij daarmee de kwaliteit van de muziek.’
Yoghurt Barn gaat werken met Soundtrack Business voor muziek in de horeca. Er zijn nu dertien locaties in Nederland van Yoghurt Barn. De vestigingen zitten in Amsterdam (3), Utrecht (2), Haarlem, Den Bosch, Den Haag, Nijmegen, Leiden, Eindhoven, Rotterdam en Breda. Begin 2019 gaat de eerste franchiselocatie van Yoghurt Barn open. Staal: ‘Soundtrack Business past ook hier goed bij.’
Staal: ‘Wij waren al een tijdje op zoek naar een muzieksysteem voor de horeca dat vergelijkbaar is met Spotify, maar dan voor de zakelijke markt. Ik heb een aantal jaren terug zelfs deelgenomen aan de pilot van dit systeem.’
Hoe werkt het muzieksysteem?
Het systeem werkt hetzelfde als Spotify, maar is legaal te gebruiken binnen commerciële ruimtes. Het bevat een aantal extra functies die handig zijn voor horecazaken met meerdere locaties. Zo heb je via een account zicht op alle locaties, kun je schema’s voor de dagindelingen maken en bewaak je zo centraal de kwaliteit en de sfeer van de muziek in de horeca. Staal: ‘We vinden het belangrijk dat zowel onze gasten als het personeel zich prettig en thuis voelt in onze Barns. Muziek is daar een belangrijk onderdeel.’ De kosten liggen op ongeveer 35 euro per maand per locatie. Muziek afspelen kan heel eenvoudig via een app op telefoon of tablet die je aansluit op de speakers in de zaak. Daarnaast is er eventueel ook een streaming-kastje die de muziek draadloos naar de speakers stuurt.
Betaling artiesten
Daarnaast wordt er voor het eerst binnen deze markt een model gehanteerd waar alle artiesten en labels op basis van het aantal streams een fee uitgekeerd krijgen voor hun muziek. ‘Fair-Trade Music’ noemt Reinier Middel, founder van A Music Moment, het. 'Het klinkt heel streng maar met onze dienst voorkom je dat medewerkers muziek opzetten die ze zelf leuk vinden, maar die helemaal niet bij de zaak past. Dit krijgen wij regelmatig te horen van ondernemers. Via ons muzieksysteem kunnen ondernemers precies zien welke muziek er in hun zaak gedraaid wordt en we kunnen ook bepaalde muziek uitsluiten.'