Atmosphere van Kollekt.fm levert playlists die persoonlijk zijn samengesteld door een artiest of muziekexpert, die aan een bedrijf gekoppeld wordt. SLA en Coffee & Coconuts werken al met de muziekdienst. Zij hebben muziek op maat. Net als Wagamama en Salsashop.
‘Atmosphere zorgt niet alleen voor een sterkere gastbeleving, maar is ook een nieuwe manier voor artiesten en muziekliefhebbers om geld te verdienen.’
Coffee & Coconuts
Het idee is begonnen in de Amsterdamse zaak ‘Coffee & Coconuts’. De eigenaren hadden de lokale DJ ‘Moiety’ gevraagd om de muziek voor hun zaak te verzamelen. Dit inspireerde kollekt.fm om een nieuw businessmodel te starten waarbij opkomende artiesten en tastemakers de achtergrondmuziek selecteren voor bedrijven. Dit nieuwe model is een reactie op verouderde mix CD’s en standaard playlists die nog vaak in restaurants te horen zijn.
‘Voor ons is goede muziek gewoon 50 procent van de zaak. Onze curator zoekt de juiste muziek voor verschillende momenten van de dag,’ benadrukt Ruerd Akersloot van Coffee & Coconuts het belang van de juiste muziek voor zijn bedrijf.
Pool van muzikanten
Het afgelopen jaar heeft kollekt.fm een pool van muzikanten, DJs, producers en verzamelaars samengesteld. Ook heeft de startup een streaming app ontwikkeld genaamd Atmosphere, waarmee bedrijven volledig gelicenseerd hun playlists op locatie kunnen afspelen.
Klanten gaan door een grondig intakeproces waarbij kollekt.fm een muziekprofiel maakt dat aansluit bij de identiteit van het merk en de gewenste gastbeleving. Afhankelijk van deze ‘Music Identity’ wordt een bedrijf gekoppeld aan een exclusieve muziek curator die elke maand nieuwe achtergrondmuziek selecteert.
Leestip:
Blog van Martijn Veen: bespaar flink op muziekrechten
Ondanks dat Atmosphere nog niet officieel gelanceerd is, wordt de dienst al wereldwijd op 84 locaties gebruikt. Enkele vroege klanten zijn We Are Labels, Ace & Tate, SLA, Spaces & Marqt.
‘Het is gaaf om bedrijven te helpen met het verbeteren van de gastbeleving, terwijl opkomende artiesten geld kunnen verdienen met het uitzoeken van hun favoriete muziek,’ besluit Rolf Dröge, co- founder van kollekt.fm.
Muziektip:
Gedrag van gasten beinvloeden met muziek
- Het tempo bepaalt de eetsnelheid: hoe meer beats per minute, hoe sneller gasten eten. Bij een experiment in een lunchroom konden tafels een tweede keer worden verkocht als er snelle muziek werd gedraaid. Gasten namen alleen een gerecht. Bij langzamere muziek bleven ze langer zitten en bestelden vaker nog koffie.
- In een experiment waarbij klassieke muziek werd gedraaid, waren gasten bereid meer te betalen voor bijvoorbeeld een kop koffie. Volgens Kielstra ligt dat niet zozeer aan het feit dat het klassieke muziek is, maar aan het feit dat het muziek is die gasten thuis niet vaak horen. ‘Luister een uurtje naar Q-music of radio 538, de nummers die je hoort moet je dus eigenlijk níet in je zaak draaien.’ (Bron Consumatics)