Vindingrijk team Novotel Schiphol wint Dutch Hotel Award 2018

Vindingrijk team Novotel Schiphol wint Dutch Hotel Award 2018

Het team van Novotel Schiphol heeft de Dutch Hotel Award 2018 gewonnen. In de finale versloegen ze The Student Hotel Amsterdam City en Kapellerput.

Het thema van de 15e Dutch Hotel Award was ‘Power to your people’, en dat droeg het team van Novotel Amsterdam Schiphol Airport nadrukkelijk uit in de strijd om de Dutch Hotel Award 2018. Tijdens het twee uur durende finalebezoek van de jury sloot general manager Floris licht pas op het allerlaatst aan – hij vertrouwde er volledig op dat zijn mensen het verhaal van ‘team NASA’ (Novotel Amsterdam Schiphol Airport, NASA) minstens zo goed konden vertellen als hij, zo niet beter.

En dat team straalt enorm veel lol uit. Er heerst een zeer sterke teamspirit, en het hotel faciliteert ook nadrukkelijk dat ‘wij-gevoel’. Zo mogen elke twee maanden alle medewerkers die in de voorgaande twee maanden jarig zijn geweest samen dineren in het hotel. Ook sporten collega’s regelmatig samen in de gym van het hotel, zo doen ze onder meer samen kickboksclinics. En als onderdeel van de finale heeft een delegatie van het team undercover de beide andere finalisten bezocht. In een hilarisch filmpje is te zien hoe ‘team Nasa’ Novotel-hartjes achterlaat in het naambord van Kapellerput en op de pooltafel van The Student Hotel.

Die hartjes zijn een voortvloeisel uit de ‘heartist trainingen’ die het hele team volgt, dat is een door Accor (waar Novotel onderdeel van is) ontwikkeld model om mensen meer vanuit het hart te laten denken en werken. Dit draagt bij aan empowerment, plezier in je werk en in een betere gastbeleving wat weer betere reviews en meer omzet tot gevolg heeft. Het creëert volgens Accor meer open, nieuwsgieriger en vindingrijke medewerkers die nóg beter zijn de gastvrijheidsgedachte uit te dragen.

Ook laat het team zien creatief te zijn. Zo haalt het hotel als eerste in Nederland een bijzondere 3D dinerervaring binnen, waarbij op tafel een heel schouwspel wordt geprojecteerd dat uitmondt in het uitserveren van gerechten die eerst al visueel op de borden waren opgebouwd. En een afstudeeropdracht van een stagiaire mondde uit in een escape room in het hotel, die ook echt gebouwd gaat worden. Om de jury hiervan een klein voorproefje te geven, kreeg elk jurylid tijdens het finalebezoek een vraag, waarbij het goede antwoord nodig was om aan het eind van het bezoek een puzzel op te lossen en zo ‘te ontsnappen aan team Nasa’. Ook werd de jury onderworpen aan een quiz over een aantal onderwerpen uit de halve finale en finale van Novotel. Jurylid Marjon Prummel wist uiteindelijk de meeste antwoorden en kreeg een certificaat. ‘Dit was de eerste keer dat de jury tijdens de finale ook zelf beoordeeld werd’, zegt voorzitter Bas Tolmeijer. ‘Gedurfd en creatief. Tekenend voor de zelfverzekerdheid en lol in dit team.’

Andere finalisten

Het verschil tussen goud en zilver was uiteindelijk heel klein, de jury had er een kluif aan te beslissen wie uiteindelijk mocht winnen. Want ook bij het zilveren The Student Hotel staat een zeer creatief en jong team, wat zeer goed aansluit bij de doelgroep: studenten en jonge reizigers. Het concept is kleurrijk en spannend, wat ook geldt voor het team. General manager Dirk-Jan Doek schuwt uitdagingen niet en zocht bewust naar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die hij een kans wil geven. Zo nam hij een kok aan met een lichte verstandelijke beperking die toen hij binnenkwam nog geen 40 couverts aankon, en nu fluitend 120 couverts doet. Een dove man die na saneringen bij een postbedrijf weg moest, nam hij aan als fietsenmaker. Intussen is de man doorgegroeid naar de algemene technische dienst. Bij de wekelijkse staande vergadering in het kantoor neemt hij een gebarentolk mee om alles te kunnen volgen.

Bij het Bronzen Kapellerput heeft het team een succesvolle transitie gemaakt van congreshotel pur sang, dat in de zomer en weekenden dicht was, tot volwaardig hotel in de bossen, waar inmiddels 30 procent van de omzet uit leisure wordt gehaald. Kapellerput is heel sterk in bijzondere vergaderconcepten, en draagt die met de eigen mensen heel goed uit. Ook weten ze met verschillende partnerships allerlei trainers en vergadercoaches aan zich te binden. Teamleden voelen zich gesterkt zichzelf uit te dagen om door te groeien, zo werd een zelfstandig werkend kok binnen afzienbare tijd chef-kok.

Swap your job

Naast het laten zien van het eigen hotel in al haar facetten was het bezoek van de jury ook het moment om de resultaten van de finale-opdracht te presenteren. Die opdracht bestond dit jaar uit twee delen: bedenk een nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarde die meteen ingevoerd kan worden en minimale impact op het budget heeft. De tweede opdracht was swap your job: laat de leden van het managementteam in aanloop naar de finale een dag ruilen met iemand anders in de organisatie.

Voor beide onderdelen zeiden alle drie de finalisten dat het ze veel gebracht heeft. Het ruilen van werkplek zorgt voor meer onderling begrip en respect, en biedt door de frisse blik soms ook meteen nieuwe inzichten. Soms heel klein, een managementlid dat achter de bar werkte, merkte dat het plaatsen van een vaste flesopener veel tijd kan besparen. Soms wat groter, zo ontdekte een salesmanager dat ze bij het verkopen van partijen wel erg op het randje zat met ombouwtijd van zalen. Ze gaat meer marges inbouwen om haar collega’s te ontzien. Ook andersom werd het als leerzaam ervaren een dag gm of front office manager te zijn. ‘Ik had geen idee wat ze de hele dag doen, nu snap ik dat veel beter. Ik zou wel in meer verschillende afdelingen willen kijken.’ Dat is ook wat onder meer Novotel nastreeft. ‘We willen onze teamleden multicompetent opleiden’, zegt general manager Floris Licht.

Secundaire arbeidsvoorwaarde

Ook het bedenken van een nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarde werd door de teams met open armen ontvangen. ‘Dit was het duwtje wat we nodig hadden’, zegt Licht. Al zegt hij er meteen achteraan dat de opdracht voor zijn hotel best een uitdaging is, omdat er al heel veel secundaire arbeidsvoorwaarden zijn. ‘Wij betalen standaard 5 procent boven cao. Iedere medewerker krijgt een standaard bonus van 7,5 procent. We bieden gratis sportfaciliteiten, personeelsfeesten, cadeautjes bij verjaardagen en kerst, fysiotherapeut, proefslapen bij Accorhotels, gratis Happy Socks en nog veel meer. Om daar nog wat nieuws bij te bedenken was lastig.’

Om tot nieuwe ideeën te komen zijn drie brainstormsessies belegd met medewerkers. Daaruit kwam een nieuwe invulling van de personeelskantine. Die stond al op de nominatie om aangepakt te worden, maar nu wordt het naast personeelsrestaurant een ontspanningsruimte, met tv, voetbaltafel en game consoles. ‘We merken dat collega’s die bijvoorbeeld klaar zijn met hun shift maar wachten op een yoga- of kickboxclinic niet echt een gezellige plek hadden om te verblijven. Die gaan we maken.’

The Student Hotel kwam met een idee dat zelfs wordt uitgerold in de hele groep: alle medewerkers in alle hotels mogen drie dagen per jaar betaald verlof opnemen om vrijwilligerswerk te doen. Bij Kapellerput mochten alle medewerkers ideeën aandragen, waarop uiteindelijk kon worden gestemd. Uit de indrukwekkende lijst werd het meest gestemd op het aanbieden van een maandelijkse vakinhoudelijke workshop, bijvoorbeeld over wijn of wild. Die wordt in de eigen tijd gevolgd, maar betaald door Kapellerput. Ook nummer twee en drie worden uitgevoerd: elke medewerker mag op het terrein van Kapellerput een fruitboom planten (op kosten van het hotel), waarbij de medewerker verantwoordelijk is voor het verzorgen van de boom maar dan ook de oogst zelf mag houden. En medewerkers krijgen de mogelijkheid een keer per jaar aan een vakwedstrijd mee te doen. ‘Maar, we gooien alle andere goede ideeën niet overboord’, benadrukt general manager en eigenaar Rik Hüsken.

‘Het is elk jaar weer een flinke discussie, maar er kan slechts één team winnen’, zegt juryvoorzitter Tolmijer. ‘Het is de combinatie van het goed invoelen van het thema van dit jaar, de energie en lef in het team en de uitvoering van de finale-opdracht die Novotel de Dutch Hotel Award 2018 hebben opgeleverd.’ De jury reikt op 22 juni de award, in de vorm van een wandplaquette, uit in het winnende hotel. Ook wint het team een managementtraining op de Hotelschool The Hague.

Dutch Hotel Award
De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. In drie afvalrondes worden drie finalisten bepaald die aan de slag gaan met het thema van dat jaar en een aanvullende finaleopdracht. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten.


De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Jan van der Doelen van ING, initiatiefnemer van de wedstrijd Francesco Monaco van Trust Hospitality, hoofdredacteur Marjon Prummel van Misset Horeca, juryvoorzitter Bas Tolmeijer van Trust Hospitality, Sander Allegro van Innovations en Bart Meinen van Heineken. Gastjurylid Arnoud van Delft van Hotelschool The Hague staat niet op de foto. Theo Spies van SBS Architectuur, jurylid van het eerste uur, overleed afgelopen voorjaar op 69-jarige leeftijd.

Juryrapporten

Brons – Kapellerput, Heeze
‘Heel knap hoe in een bedrijf dat al zo lang op dit hoge niveau opereert nog zoveel enthousiasme en energie zit om telkens nieuwe dingen te bedenken. Dit is een voorbeeldbedrijf hoe met innovatieve vergaderconcepten optimaal gebruik kan worden gemaakt van de omgeving, in dit geval vooral het bos. Vergaderen in een hangmat tussen de bomen, in een boomhut die uitkijkt op een bosven, of gewoon tijdens een verfrissende wandeling, het kan hier allemaal.
Ook leuk om de jury een blijvende herinnering te geven: aan het eind van het bezoek werd door de jury een gingko-boom geplant. In de halve finale werd gerefereerd aan de ‘gingko-filosofie’, dan is het sterk om daar op deze manier op terug te komen. In dit bedrijf wordt duidelijk aan de lange termijn gedacht. Niet aan de winst van morgen, maar aan de waarde van langdurende partnerships. Circulariteit en lokaal werken zijn hier belangrijk, dat zie je in allerlei afdelingen. Mensen krijgen hier alle ruimte om te groeien. Goed om te zien dat de finale-opdracht, het ruilen van functies, leidt tot veranderingen in het bedrijf. Dan heeft het waarde.’

Zilver – The Student Hotel Amsterdam City
‘Wat een strak en tegelijk creatief team. De teamspirit en collegialiteit voel je in alles. Successen worden gezamenlijk gevierd en het geven van complimenten aan elkaar is een vast onderdeel van de gang van zaken. Hier werken mensen die vol gaan voor gastvrijhei en daarbij kan iedere medewerker, in ieder geval in uiterlijk, helemaal zichzelf zijn. Het HR-beleid is goed doordacht, waarbij we onder de indruk zijn van de moeite die wordt gestoken in het bieden van een plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het team acteert heel natuurlijk en heeft veel vrijheden. Dit is bij uitstek een voorbeeld van hoe de hotellerie er in de nabije toekomst uitziet: gewaagd maar goed doordacht concept, platte organisatie met veel verantwoordelijkheden voor iedereen, losse omgangsvormen en dito eisen aan uiterlijk. Zeer jong team, dat aansluit bij de doelgroep van millennials en studenten.
Knap hoe drie segmenten – hotelfunctie, studentenhuisvesting en workspace – op het oog naadloos in elkaar overlopen. En stoer dat het is gelukt een arbeidsvoorwaarde te vinden die meteen in alle hotels wordt uitgerold.’

Goud – Novotel Amsterdam Schiphol Airport
‘Sympathiek team, het enthousiasme spat er vanaf. Heel knap ook dat dit totaal niet als een ketenhotel voelt. Novotel is een behoorlijk omkaderd concept maar het lukt dit team om een bruisend hotelbedrijf op te bouwen met tal van creatieve oplossingen. De binnentuin die wordt omgebouwd tot multifunctionele kas, eigen bijen, private dining met 3D projectie, een stagiaire een blijvende escape room in het hotel laten bouwen. En dan een general manager die zijn mensen alle ruimte geeft en zich pas op het laatst laat zien bij de finale, dát is power to your people. We voelen weinig hiërarchie, de veelal jonge teamleden krijgen én nemen empowerment. De manier waarop werk is gemaakt van de finale-opdracht is indrukwekkend. Niet alleen hebben de mt-leden gewisseld met andere medewerkers, daar is naar beide kanten uitgebreid feedback op gegeven die daadwerkelijk tot aanpassingen in de organisatie leidt. En het getuigt van lef om de jury tijdens de finale ook een opdracht te geven. Een speciale vermelding verdient de stunt om bij de collega-finalisten op bezoek te gaan, dat getuigt van respect en toewijding.’

Bekijk hier een fotoreportage van de finaledag

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.