BookDinners wil door technische veranderingen dat bezoekers meer relevante restaurants vinden. De site gaat vragen naar het gezelschap, de reden voor het etentje en de smaakvoorkeuren.
‘Relevantie: daar draait het om in de zoektocht van de gebruiker. Maar de mensen met wie je uit eten gaat wisselen, de gelegenheid ook. En ook waar de gast zin in heeft wisselt. De meeste mensen hebben niet één favoriet restaurant, maar meerdere die wisselen per gelegenheid en gezelschap. Als je iemand face to face vraag naar een goed restaurants, krijg je altijd de wedervraag: met wie ga je en waarom? Waarom gebeurt dit online nergens?’
‘Vanaf juli 2018 is dit wel anders,’ verklaart het reserveringsplatform zelf. ‘Met een innovatieve nieuwe website, leren we de wensen van de gebruiker kennen. Door die wensen stelt BookDinners.nl relevante restaurants voor. Gasten vinden er hun vrienden en hun aanraders en ze kunnen lijstjes volgen van personen die hun voorkeuren delen.’
In de vernieuwde website bouwen de technici verschillende functies in waardoor gebruikers eenvoudig hun eigen restaurant-lijstjes kunnen maken en delen met hun vrienden. Zo kun je ook andere mensen volgen en zien waar zij eten. De herlancering gaat gepaard met een nieuw logo. 'Onze missie is om van BookDinners hét meest sociale en relevante restaurant reservering platform van Nederland te maken.'
Tijdens de lancering van Bookdinners.nl, op de Horecava 2018, sprak Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de ambitie uit halverwege 2018 op 3000 aanmeldingen te zitten. Dat aantal is al ruim bereikt en KHN heeft zijn ambitie daarom bijgesteld. ‘We streven er nu naar dat halverwege 2018 minimaal 4000 restaurants zijn aangesloten. De komende tijd richten we ons ook op het bereiken van (potentiële) gasten; we werken aan een grotere bekendheid van BookDinners.nl bij het Nederlandse publiek.’
Bookdinners: restaurants houden regie
BookDinners.nl is volgens KHN het antwoord op de machtsmisbruik van onlineplatforms. ‘Restaurants die meedoen krijgen weer zelf de regie over hun marketing en prijsbeleid. Ze kunnen met BookDinners.nl zelf bepalen waar ze als restaurant voor staan, welke marketingacties ze doen en wanneer. Bovendien kunnen restaurants rechtstreeks communiceren met hun (toekomstige) gasten.’
De enorme groei begin van dit jaar is volgens KHN mede te danken aan de samenwerking met Dinerbon.nl. ‘Belangrijk punt daarbij is dat mensen die een Dinerbon hebben, nu op BookDinners.nl kunnen zien bij welke restaurants ze die bon kunnen inleveren.’