Momenteel is het Amstel Hotel in handen van Qatar Investment Authority. Het staatsfonds heeft afgelopen jaar flink uit de eigen reserves moeten putten om de handelsboycot met buurlanden als Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten het hoofd te kunnen bieden.
Naast het Amstel Hotel zouden ook hotels in Nice en Frankfurt in de etalage staan. Een definitieve beslissing over de verkoop is nog niet genomen. Momenteel wordt het Amstel Hotel uitgebaat door hotelbedrijf InterContinental Hotels Group (IHG).
Het Amstel Hotel, het meest bekende hotel van Amsterdam – en misschien wel van Nederland – bestaat al ruim 150-jaar. Dat 150-jarig jubileum in 2017 viel samen met een grootscheepse restauratie van de buitenzijde, waarbij veel in originele staat werd teruggebracht. Anita Bos rondom het jubileum tegen Misset Horeca: 'Ik ga die komende 150 jaar niet allemaal meemaken, maar het is wel de bedoeling dit hotel nog heel lang heel succesvol te laten zijn. Het voelt nu een beetje als een nieuwe start: we leggen een fundament voor nóg eens 150 jaar.’
Bos trad zes jaar geleden aan, en zag de positie van ‘haar’ hotel in die tijd veranderen, er kwamen voor het eerst sinds heel lang weer een aantal luxe hotels bij in de stad. ‘Het hotel was 145 jaar onbetwist hét luxe hotel van de stad en misschien wel van het land. Als een staatshoofd of popster kwam, dan kwam men hier. Daar was geen concurrentie.’ Dat is aan de ene kant fijn, meent ze, aan de andere kant ook niet. ‘Dat klinkt misschien raar, maar als je in het luxe segment een markt wil promoten, kun je dat niet met één, twee of drie brands. Dan heb je ruim aanbod nodig waaruit mensen keuze kunnen maken. De nieuwe concurrentie maakte ons open en zorgde dat we keken naar hoe we ons nog meer konden onderscheiden. We zijn er beter van geworden.’