Carlsberg richt zich op Azië en alcoholvrij

Carlsberg richt zich op Azië en alcoholvrij
Foto's: Shutterstock

Bierbrouwer Carlsberg groeide afgelopen jaar hard op de Europese markt, bleek woensdag uit de presentatie van de jaarcijfers.

De totale bierproductie van Carlsberg nam afgelopen jaar met 2 procent af naar 112,4 miljoen hectoliter. Dat komt volgens de Deense brouwer vooral door Rusland, waar het sinds vorig jaar verboden is om bier in groot formaat plastic flessen te verkopen. Ook de omzet daalde licht naar 61,8 miljard kroon.

Lees ook: Speciaalbier stuwt omzet

Groeimarkt Azië

Verder kijken de Denen naar groeimarkten als Azië. Zo is Carlsberg met de Vietnamese regering in gesprek over het nemen van een belang in Hanoi Beer. Het concern trok zich terug uit slecht presterende markten zoals Finland.

Lees ook: Nederlandse topman schrapt 2000 banen

CarlsbergNettowinst Carlsberg

Tegelijkertijd bespaart de bierbrouwer flink op de kosten. Bovenop de 1,7 miljard kroon (228 miljoen euro) die Carlsberg onder leiding van de Nederlandse topman Cees 't Hart de afgelopen twee jaar bespaarde, komt nog eens 600 miljoen kroon. De nettowinst, die gedrukt werd door een afschrijving van 4,8 miljard kroon op het Russische biermerk Baltika, was 1,3 miljard kroon.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.