Twentse horecaondernemers hebben het platform Horecainactie.nl opgericht om andere ondernemers op te roepen in actie te komen tegen Thuisbezorgd.nl.
Samen willen de ondernemers een vuist maken tegen de machtspositie van Thuisbezorgd.nl, meldt dagblad Turbantia. De Enschedese ondernemers zijn boos over de aangekondigde tariefsverhoging van het bedrijf. Per januari moeten de ondernemers 13 procent commissie betalen, in plaats van de huidige 12 procent.
Horecainactie.nl roept ondernemers op
Op de website is te lezen dat ze met de actie hopen dat horecaondernemers de petitie ondertekenen, zodat 'we met een hoog aantal aanmeldingen de discussie kunnen starten met Thuisbezorgd.nl. In onze onderhandelingen stellen we de belangen van alle aangesloten ondernemingen voorop. Uw aanmelding is kosteloos en hier kunnen alleen voordelen uit voortkomen.'
KHN wil evenwichtigere voorwaarden
KHN heeft gereageerd op het initiatief. Robèr Willemsen, voorzitter KHN: 'Wij vinden het ook tijd om hier werk van te maken. Want deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?'