De Beyerd vierde op vrijdag 1 september het feit dat vader Piet de Jongh 50 jaar kastelein was (1967-1992) en zijn zonen Mikel en Orson beiden 25 jaar (1992-2017). In totaal zijn ze 100 jaar cafébaas. De nieuwe generatie De Jongh, de zonen van Mikel en Orson (vijf stuks in totaal), staan al te popelen om de zaak te runnen. Hoe kijkt deze jonge generatie naar het bruine café en zien zij toekomst in het bruine café? Sjors (24) nam deel in het panel, samen met Fred Bus van Debuut, Arjan Knoppert van Ab InBev (hij nam deel op persoonlijke titel), ondernemer Patrick van Asch van onder andere Bruxelles in Breda.
Als een bruine kroeg sluit komt er geen één terug
Het is een feit dat de ene na de andere bruine kroeg de deuren sluit. Het aantal bruine kroegen neemt af. ‘Als ze verdwijnen dan komen ook geen nieuwe bruine cafés terug’, stelt panelleider Hans Steenbergen van Food Inspiration. Bus zegt dat dat ook niet mogelijk is. ‘Het DNA van een bruin café kun je niet kopiëren. Het zijn de mensen die een café maken: de kastelein, de medewerkers en de gasten. Elke ondernemer wil een icoon bouwen. Maar dat gaat niet. Je kunt pas achteraf zeggen ‘ik ben een icoon’. De Beyerd is een icoon, uniek, een instituut. Dat ontstaat.’
Ook de genodigden, veelal vaste gasten van het café, mengen zich in de discussie. ‘Naar De Beyerd gaan is veel meer dan een biertje drinken. Je ontmoet je vrienden, je bent actief en denkt mee met het café: ik ben geen gast, maar ik ben deel van het café.’
Medewerkers moeten deel zijn van de familie
Arjan Knoppert: De Beyerd is een schoolvoorbeeld van hoe het ertoe moet gaan in een bruin café. Over het algemeen kan men stellen dat ondernemers van bruine kroegen positief moeten blijven, zich laten inspireren door de markt, samenwerken met collega’s, dingen activeren. Als ze dit doen dan komen ze een heel eind. Ook zijn medewerkers enorm belangrijk. Het is niet alleen de ondernemer/kastelein en zijn vrouw die de zaak runt, maar ook de medewerkers moeten deel zijn van die familie. Als je het voor elkaar krijgt om van een organisatie een professioneel bolwerk te maken, dan hebben deze bruine zaken zeker een toekomst.’
Er zijn weinig klassieke auto’s op de weg: dus daar ligt een kans
Fred Bus maakt een metafoor van het bruine café met een mooie klassieke auto. ‘Als je een mooie klassieke auto op de snelweg ziet rijden dan denk je: ‘wow’. Zie je echter honderd klassieke auto’s, dan vind je het niet leuk meer. De Beyerd is die klassieke auto. En zolang je blijft opvallen dan is er een toekomst’, aldus panellid Bus. Hij zegt er nog bij dat het niet geldt voor het bruine café an sich, maar plekken zoals de Beyerd. Steenbergen vervolgt: ‘En als we in deze metafoor doorgaan dan kunnen we stellen dat er steeds minder klassieke auto’s op de snelweg zijn. Daar ligt dus een kans’.
Met de tijd meegaan
Sjors de Jongh ziet ook zeker toekomst voor de bruine kroeg. ‘Maar het café moet wel met de tijd mee gaan. Dit betekent dat het gemoderniseerd moet worden’, zegt hij. Hij en zijn broer en neven hebben al bij elkaar gezeten en ze zijn het alle vijf eens dat de Beyerd toe is aan subtiele vernieuwingen.’
Patrick van Asch : ‘Een bruine kroeg gaat vaak van generatie op generatie en blijft in één familie. De jonge generatie die het overneemt is geschoold hoe je met gasten om moet gaan. De ziel, het DNA blijft hierdoor behouden.’ Van Asch kocht café Noir in Breda, een echt bruin café. Van Asch gaf er echter toch een twist aan. Het café kreeg een nieuwe look en feel. Hij legt uit waarom: 'Vier maanden lang was ik er elke dag en heb ik waargenomen wat er met het café aan de hand was. De ‘geest was uit de fles’. Ook al heb je dan een heel mooi bruin café, als je geen bezieling achter de bar hebt dan blijven de gasten weg. En als je goed om je heen gaat kijken dan zie dat het interieur oud is. Ik besloot daarom het café te vernieuwen. Dat betekent niet dat je een café ten ziele brengt maar dat je het een toekomst geeft.'
De mooiste uitspraken over het bruine café
Er is geen eenduidige definitie van wat een bruine kroeg is. Missset Horeca zet de mooiste uitspraken op een rij die gedaan zijn tijdens de discussie door panelleden en vaste gasten:
- Bruine cafés zijn huiskamers: daar waar je vrienden zijn, waar je je thuis voelt en op je gemak bent. Er is verbinding. Het is een community.
- Het gaat niet op de buitenkant maar om de ziel.
- Boven de rekening staat mijn naam en niet tafel 15.
- Je hebt heel veel soorten bruine cafés. De software (uitbater en medewerkers) bepalen uiteindelijk wat voor soort café het wordt.
- Bruin café is laagdrempelig, niet luxe en heeft een groot assortiment aan bieren.
- Uiteindelijk gaat het om de medewerker die je een gastvrijheidsgevoel geeft. Medewerkers maken het verschil.
- Zonder stamgasten geen café? Niet perse, want elke gast moet je benaderen als stamgast.
- Gasten maken het café. Dat is niet te kopiëren.
- Actief zijn in de buurt. Mensen die getrouwd zijn met het café. De dagelijkse stamgast die het dna is van het café.
- De ondernemer moet creatief zijn. De ondernemer van Haven van Breda had het rustig. Hij plaatste twintig damesfietsen aan de kade, voor zijn zaak. Je kon er niet naar binnen kijken. De zaak stroomde vol.
- De aantrekkingskracht van het bruine café wordt bepaald door betrokkenheid met de gasten. Dit bevorder je door bijvoorbeeld activiteiten te organiseren: excursies, bierproeverijen.
- Cafébeleving gaat om gevoel en emotie.
- Uiteindelijk gaat het om het doorvertellen van die ervaring. Het bruine café heeft ambassadeurs. Gasten praten tegen de buurman dat het café een leuke zaak is en zo ontstaat een organische groei.
- Het bruine café moet niet gezien worden als een bedrijf dat stil staat. Neem De Beyerd als voorbeeld met zijn eigen brouwerij en het restaurant.