RestaurantKaart wil 100.000 abonnees in 2019

RestaurantKaart wil 100.000 abonnees in 2019

De RestaurantKaart die door de week recht geeft op 50% korting op eten, wil in 2019 100.000 abonnees hebben. Hoeveel zijn dat er nu?

Het aantal restaurants dat de kaart moet gaan accepteren, ligt ongeveer op duizend. 'Maar dat getal is niet heilig', zegt Erik van der Plas, van RestaurantKaart. 'Het gaat er bij ons om dat we uitsluitend restaurants zoeken die er een feestje van willen maken voor onze leden en hen met een goed gevoel naar huis laten gaan. Er zit een stukje wederkerigheid in de afspraak die wij maken met onze restaurant-partners: RestaurantKaart zorgt ervoor dat restaurants de gasten ontvangen die zij willen ontvangen en onze partner-restaurants zorgen ervoor dat ze er een feestje van maken voor onze leden.'

De RestaurantKaart is de opvolger van Dining City Unlimited. Een kaart die in de zomer van 2014 door Jeroen van den Brink werd gelanceerd waarmee de koper een jaar lang gratis kon eten in aangesloten restaurants. Aanschafprijs destijds: 49 euro.

Eigenaar van de RestaurantKaart  BV is echter niet Dining City, maar Erik van der Plas.

RestaurantKaart

Amsterdam, Groningen en Haarlem zijn al bekend met de digitale RestaurantKaart. Digitaal omdat sprake is van een app op de smartphone. Restaurateurs die aanhaken moeten minimaal 2 consumenten (kaarthouder en één tafelgenoot) 50 procent korting geven op het diner. De korting geldt niet voor de drankjes.  RestaurantKaart Erik van der Plas

Je kiest als ondernemer zelf de dagen waarop de korting verzilverd kan worden. Dit zijn minimaal door de weekse dagen, weekenddagen mogen ook. Ook kan een ondernemer er voor kiezen de korting te laten gelden voor meer dan 2 personen.

'We focussen ons op de top-30 steden van Nederland,' zegt Van der Plas, die in december 2015 startte met de RestaurantKaart. 'We hebben een historie met Dining City Unlimited, maar ik wil benadrukken dat de RestaurantKaart een nieuw, geheel ander product is.

Van der Plas ziet graag dat niet de korting, maar het gemak de reden is voor consumenten om de kaart aan te schaffen. 'We willen met de RestaurantKaart een alternatief zijn voor Thuisbezorgd, Foodora, UberEats en Deliveroo.' Volgens de ondernemer zijn eigenaren van de RestaurantKaart ook andere types gasten dan de gasten die normaliter met een kortingscoupon naar een restaurant gaan. Restaurants laten ons weten dat gasten met een RestaurantKaart vaker terugkomen en ook aan drankjes het nodige besteden.'

Restaurantkaart in Haarlem, Nijmegen en Groningen

In Haarlem doen bijna dertig restaurants mee, waaronder Fris, Parels, Metzo en The Golden Bull. Maar ook in bijvoorbeeld Nijmegen is de kaart bij negen restaurants in te zetten. In Groningen doen ruim vijftien zaken mee en ook de twee vestigingen van The Harbour Club in Amsterdam zijn te vinden op RestaurantKaart.nl. Net als Floor 17 en Brasserie Flo in Amsterdam.  In Utrecht zijn 25 restaurants aangehaakt, waaronder Bar Beton. In Rotterdam is toprestaurant La Vilette deelnemer.

Niven Kunz is met zijn sterrestaurant ook aangesloten bij de Restaurantkaart.

RestaurantKaart
RestaurantKaart

9,50 tot 5,50 euro per maand

Consumenten betalen voor een abonnement van drie maanden 9,50 euro per maand, bij 12 maanden is dit 6,50 euro per maand en voor 24 maanden kost de kaart 5,50 euro per maand. Als de abonnements-termijn verlopen is, is de kaart maandelijks opzegbaar. Van deze opbrengst, krijgt de restauranthouder geen percentage mee. 'Dit geld steken we in marketing en in de data en het systeem,' zegt Erik van der Plas.

Consumenten moeten telefonisch reserveren en vermelden dat ze een RestaurantKaart hebben. Restaurants betalen geen extra bedrag per couvert of per reservering aan de organisatie achter RestaurantKaart. Gasten betalen direct na het eten hun rekening, rechtstreeks aan het restaurant. Ondernemers sluiten geen contract af met RestaurantKaart. Je kunt uitstappen wanneer je wilt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.