Het besluit om Friet van Piet te verkopen is niet van gisteren, maar de overdracht is wel sneller gegaan dan gedacht. ‘Ik ben al een aantal jaren bezig de zaak te verduurzamen, met als ambitie 100 procent duurzaamheid in 2019. Ik merk dat ik in dit proces terechtkom in allerlei nieuwe werelden en dat ik daar in verder wil.’
Wie de nieuwe eigenaar wordt, kan Agema nog niet vertellen. Nog niet alle betrokkenen zijn geïnformeerd over de overname. Het huidige personeel kan onder de nieuwe baas blijven werken.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
In de Groningse topcafetaria draait het al jaren om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Agema’s droom een volledig duurzame samenleving te creëren, wint het van zijn ambitie als cafetariaondernemer.

‘Ik volg mijn hart en dat betekent dat beide niet meer samengaan. Het gaat niet alleen ten koste van de zaak, maar ook mijn andere activiteiten leiden eronder. Bijvoorbeeld mijn werkzaamheden voor de stichting Noorden Duurzaam.’
Pionier Marco Agema
Agema wil, in samenwerking met andere partijen, onder andere een duurzaamheidscentrum opzetten. ‘Ik weet dat ik een pionier ben. Mijn verhaal is nog niet af en daarin wil ik mensen meenemen. Maar ik wil ook leren van anderen, want alleen lukt het niet.’
Hoe dat er exact uit gaat zien, dat weet de ondernemer nog niet. ‘Wat ik wel weet, is dat het tijd is voor actie. En zeker ook in onze branche, anders zijn cafetaria’s straks museum- erfstukken.’
De ouders van Agema begonnen de cafetaria in 1976. In 2004 werd Marco eigenaar.
Meer over de verkoop van Friet van Piet, de toekomst van Marco Agema en de nieuwe eigenaar in de print uitgave van Snackkoerier.