Waar speciaalbier traditioneel nog juist meer alcohol bevat dan een gewoon pilsje, is er nu een opmars zichtbaar van een bier als een session ale, met een alcoholpercentage van rond de 4 procent. Pils bevat meestal zo'n 5 procent alcohol.
Bier en foodpairing steeds populairder
Meer dan de helft van de bierdrinkers kiest weleens voor volledig alcoholvrij. In twee op de drie gevallen gaat het dan om een radler, een mix van alcoholvrij met een fruitsmaakje. Een andere trend is dat mensen vaker een passend biertje bij hun eten uitzoeken. Een op de drie bierdrinkers doet dat. De helft van de ondervraagden zou in de horeca een bieradvies bij gerechten op prijs stellen.
Lees ook: Ook Youp krijgt alcoholvrij niet meer stuk
Bierdrinker wordt veelzijdiger
Volgens het onderzoek van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers worden bierdrinkers steeds veelzijdiger. Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken, maar de speciaalbieren en biermixen als radler rukken verder op. Bijna de helft van de bierdrinkers kiest nu vaker voor een ander soort biertje dan pils dan twee jaar geleden. Witbier, blond bier en tripels zijn de populairste speciaalbiertjes. De grootste stijgers zijn blond bier en weizen. Iets meer dan de helft van de Nederlandse bierdrinkers drinkt het liefst bier van eigen bodem.
Lees ook: Speciaalbier en alcoholvrij stuwen bierverkoop horeca