De verkopers van alcohol nemen veel maatregelen om de leeftijdscontrole en -naleving steeds verder te verbeteren. In de afgelopen jaren is het nalevingspercentage dan ook flink gestegen. Tegelijkertijd zijn er nog verbeteringen mogelijk. De website Alliantieleeftijdsgrens.nl heeft als doel om ondernemers te inspireren en samenwerkingen te stimuleren.
‘Door inzichten te delen helpen we elkaar vooruit. Samen willen wij het signaal afgeven dat het niet normaal is om drank te verkopen of schenken aan minderjarigen, én dat het niet normaal is om drank te kopen als je zelf minderjarig bent’, aldus Peter de Wolf, directeur van STIVA.
Uniek initiatief horeca
Bij elk van de aangesloten organisaties zijn legio goede voorbeelden te noemen van bedrijven en ondernemers die zich goed hebben aangepast aan de nieuwe wetgeving. Zo heeft de plaatselijke horeca in De Koog op Texel een unieke gezamenlijke aanpak ontwikkeld in samenwerking met de gemeente door een legitimatie-unit in de dorpsstraat op te richten. Andere voorbeelden focussen zich op de training van medewerkers, zoals de door het CBL ontwikkelde e-learning module voor supermarktmedewerkers, maar ook op overtreders in een discotheek die op maandag terug moeten komen met hun ouders.
Samen slimmer
Waar NIX18 zich voornamelijk richt op de consument, focust de Alliantie Naleving Leeftijdsgrens Alcohol zich op de ondernemers en medewerkers die betrokken zijn bij de naleving. Door best practices te delen en waar mogelijk samen te werken, kunnen we ons nog beter inzetten voor een correcte naleving van de leeftijdsgrens.
KHN
Koninklijke Horeca Nederland: 'Goede naleving van de leeftijdgrens vinden wij belangrijk. Het is niet voor niets dat KHN samen met de Nederlandse Brouwers de campagne ’18 jaar? Bewijs t maar!’ is gestart. De website van de alliantie is een extra hulpmiddel waar ook horecaondernemers goede voorbeelden en inspiratie voor naleving kunnen opdoen', aldus Robèr Willemsen; voorzitter Koninklijke Horeca Nederland.