Dat zegt Heineken-topman Pascal Gilet vandaag in een interview met Het Parool. Het alcoholvrije bier wordt eerst in Nederland geïntroduceerd, daarna volgt uitrol naar de rest van de wereld.
Lancering in super en horeca
De lancering vindt begin maart gelijktijdig plaats in zowel de supermarkt als in cafés en restaurants. In het interview laat Gilet weten dat Heineken in het geheim ruim 2 jaar heeft gewerkt aan Heineken 0.0. Die tijd was vooral nodig om de smaak exact hetzelfde te krijgen als het reguliere Heineken-bier.
Heineken 0.0 is eerste nieuwe variant ooit
Heineken 0.0 is de eerste volledig nieuwe Heineken-variant die op de Nederlandse markt komt sinds het ontstaan van de bierbrouwer 150 jaar geleden. Tot voor kort was experimenteren met het moedermerk not done, schrijft Het Parool. Eerder dit jaar week Heineken hier al enigszins van af met het speciaalbier H41 dat exclusief in de horecaverkrijgbaar is. In het buitenland (de VS) heeft Heineken wel al langer Heineken Light, dat een laag alcoholpercentage van 3,3 procent heeft.
Brouwer haakt aan op trend
Met Heineken 0.0 wil Heineken volgens Gillet willen aanhaken op de groeiende populariteit van alcoholvrij en alcoholarm bier die al jaren gaande is. Vorig jaar nam de verkoop van deze biervarianten met 27 procent toe. Gillet: ‘In Nederland ligt het marktaandeel nu op 4,5 procent, in een land als Spanje is dat al 18 procent.’ Heineken 0.0 moet het marktaandeel van alcoholvrij een flinke boost geven, is de verwachting. Dochtermerk Amstel heeft overigens al langer alcoholvrij bier. Onder dat merk zullen volgend jaar ook nieuwe varianten worden gelanceerd, laat Gillet weten.
‘Introductie staat los van discussie’
De introductie van Heineken 0.0 staat volgens de topman los van de discussie die momenteel gaande is over alcohol in de politiek en de wetenschap. ‘De consument kiest zelf al voor alcoholvrij en alcoholarm. Het is aan ons om de juiste producten te brouwen die bij die trend passen. We werken al heel lang aan deze variant, omdat de smaak helemaal goed moet zijn.’
Kamerdebat is volgende week
Volgende week wordt er in de Tweede Kamer gediscussieerd over het alcoholbeleid van de regering. Dat debat kan er onder meer toe leiden dat accijnzen worden verhoogd, sportsponsoring wordt verboden of zelfs tot een algeheel reclameverbod.