Het in Florence gevestigde modehuis en het koffiebedrijf uit Triëst zijn samen in zee gegaan om een speciale collectie gedecoreerde koffiekopjes te maken. De kopjes maken deel uit van illy’s befaamde Art Collection en halen inspiratie uit zes exclusieve, handgetekende sjaalprints -Cities of the World - van Emilio Pucci.
De prints bevatten fragmenten van grootsteden overal ter wereld. Een ervan werd in 1957 ontworpen door Emilio Pucci zelf.
Modemerk
‘Het is de eerste keer dat we met een modemerk samenwerken’, aldus Carlo Bach, Art & Creative Director van illy en het brein achter het succesvolle kunstprogramma. ‘Emilio Pucci was beslist ook een kunstenaar en het was dus logisch om zijn levenslange visie en onmiskenbare stijl via het iconishe kopje tot leven te brengen.’
‘Mijn vader was altijd aan het schetsen, tekenen of creëren’, aldus Laudomia Pucci, dochter van wijlen Emilio Pucci en huidig Image Director van het modemerk.
‘Hij was eigenlijk evenveel kunstenaar als modeontwerper. Het is geweldig om zijn werk te zien tussen die van befaamde moderne kunstenaars die eerder voor illy ontwierpen.’
Art Collection
Sinds zijn ontstaan in 1992 werkte de illy Art Collection samen met honderden toonaangevende kunstenaars, inclusief topnamen uit de kunstwereld zoals Marina Abramović, Robert Rauschenberg, Jeff Koons, Julian Schnabel, Anish Kapoor en Daniel Buren. Vorig jaar werden de kopjes ontworpen door Yoko Ono.
De Emilio Pucci - illy Art Collection heeft zes verschillende prints die op drie verschillende formaten porselein te vinden zijn: espresso, cappuccino en mok. De grillige prints die Florence, Rome, Milaan, New York, Londen en Parijs portretteren, werden geselecteerd uit de populaire “Cities of the World”-collectie van Emilio Pucci.