No show-boete via Couverts op meer locaties

No show-boete via Couverts op meer locaties

Ook Rotterdamse horecabedrijven die zaken doen met Couverts.nl kunnen een boete heffen voor gasten die na een reservering niet komen opdagen, de no shows.

Ondernemers kiezen zelf of ze de schade van de no show willen verhalen op hun gasten of niet. Volgens Couverts.nl-oprichter Paul Wiertz daalt het aantal no shows in Amsterdam aanzienlijk als ondernemers wel kiezen voor het verhalen van de schade.

Uit onderzoek dat Misset Horeca eerder deed na no show blijkt dat de schade voor een toprestaurant jaarlijks kan oplopen tot 10.000 euro. Gasten die zonder tegenbericht wegblijven zijn niet alleen een grote bron van irritatie, ze zorgen ook voor forse inkomstenderving.

Gemiddeld kampen de respondenten van het onderzoekje met 8,6 gasten per maand die zonder bericht wegblijven.

Aanbetaling

Hoewel de financiële strop groot is, gaf slechts een derde van de ondernemers aan voor het vragen van een aanbetaling te zijn. ‘Wordt niet geaccepteerd, te veel administratie’, klinkt het. Anders wordt het als het collectief gebeurt, zeggen de ondernemers.

Het beboeten van no show via Couverts in Amsterdan en Rotterdam kan op verschillende manieren. Een daarvan is de aanbetaling via een creditcard, een gast die niet komt opdragen is dat bedrijf kwijt. Een andere manier is om gasten erop te wijzen dat van hun creditcard een bepaald bedrag wordt afgeschreven als ze niet komen opdagen zonder te annuleren.

Couverts.nl denkt niet dat iedereen behoefte heeft aan de mogelijkheid om creditcardgegevens op te vragen als stok achter de deur. ‘Bij een sterrenrestaurant is de impact van een lege tafel groter door de hogere prijs voor een couvert. Een eetcafé zal weinig behoefte hebben aan deze reserveringsoptie.’ Hij noemt het vooraf betalen van een diner een tweede optie, mocht het achterlaten van creditcardgegevens onvoldoende effect hebben. ‘Ik verwacht dat we dat de komende jaren in Nederland ook meer gaan zien.’