Volgens Veldkamp kan op het gebied van koffie nog wat worden verdiend. Als bedrijven zich willen onderscheiden met koffie moet je volgens de barista aan meerdere punten voldoen. Zorg voor ownership, met andere woorden zorg dat er een koffie-eindverantwoordelijke is onder de werknemers, maar ook dat er oprechte interesse is in koffie. Gasten houden ook van beleving. ‘Zet het kopje koffie daarom in het zicht van de gast en doe aan storytelling, weet de herkomst van de koffie.’ Kies welke gasten je wilt bereiken. ‘Want wie kiest, wordt gekozen.’
Alternatieven
Leuke koffiealternatief noemt Veldkamp de Espresso met tonic. ’Voeg aan de koude espresso, een tonic toe en ijsklontjes. ‘Het klinkt gek, maar is echt een lekker combinatie.’ De volgende trend noemt hij de frozen irish coffee. ‘Serveer deze in een jampot met ijsklontjes. Laat de gasten zelf shaken en je hebt een beleving op het terras.’
> Inschrijven voor de Terras Top 100 kan nog tot 1 april 2016!