Naast Albert Heijn met zo’n veertig gemakswinkels op de stations, is de NS ook franchiser van Hema en exploiteert het bedrijf eigen formules, waarvan Smullers en De Broodzaak enkele van de bekendste zijn. Ook zijn op stations vestigingen van Starbucks en Julia’s gevestigd.
De Telegraaf meldt op basis van uitgelekte plannen dat NS stopt met de exploitatie van de horeca- en winkelformules, busbedrijf Qbuzz gaat verkopen en niet meer meedingt naar regionale bus- en spoorconcessies. NS wilde maandagochtend niet reageren op de berichtgeving. Een woordvoerster benadrukt dat de nieuwe strategie volgens plan pas dinsdag wordt bekendgemaakt.
De nieuwe NS-strategie zou eigenlijk 19 februari gelijktijdig met de jaarcijfers worden onthuld, maar werd uitgesteld. FNV Spoor liet toen weten het uitstel te betreuren omdat het personeel al lange tijd wacht op duidelijkheid en omdat duizenden banen in het geding zijn.
'Blijkbaar is er nog steeds discussie met de aandeelhouder', aldus een woordvoerder van de vakbond maandag. Het Rijk is aandeelhouder van NS. Hij spreekt van een heel slechte koers voor het bedrijf. 'Er gaat geen trein beter rijden als je de winkels afstoot. Er wordt bovendien juist sterk verdiend in die winkels, meer dan op de treindienst.'