Heineken voerde de bierverkoop afgelopen jaar met 2,3 procent op. De omzet steeg daarbij, mede door gunstige wisselkoersen, met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. Op eigen kracht werd een plus van 3,5 procent gerealiseerd. De nettowinst ging met 16 procent omhoog naar 2 miljard euro.
De verkopen gingen in alle regio's omhoog, met uitzondering van Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Vooral in Rusland en Nigeria liepen de verkopen terug. Beide landen kampen met grote economische problemen, onder meer door de daling van de olieprijs.
In Noord- en Zuid-Amerika namen de verkopen met 5 procent toe. In Azië werd een plus van 6 procent geboekt, ondanks krimp in China en Indonesië. De bierverkoop in Europa groeide vorig jaar met 1 procent, onder meer dankzij bescheiden groei in Nederland.
Heineken verwacht dit jaar de omzet en winst verder te kunnen laten groeien, hoewel de omstandigheden waarin dat moet gebeuren 'steeds uitdagender' worden. Dat geldt vooral voor de Afrikaanse markt, zei financieel directeur Laurence Debroux tegen het ANP. Daarnaast blijven de prijzen in Europa onder druk staan door de vergrijzing en de zwakke economische groei.
Ondanks tegenwind in het afgelopen jaar houdt Heineken vertrouwen in de opkomende markten. 'Alle ingrediënten voor groei zijn daar aanwezig', aldus Debroux. 'De middenklasse groeit en de bevolking in de steden wordt ook steeds groter.' Ze wees daarbij vooral op Mexico en Vietnam als veelbelovende markten.
Afgelopen jaar wist Heineken onder meer marktaandeel te winnen in Brazilië, Vietnam en Polen. De investeringen in groeimarkten worden dit jaar verder opgevoerd.