Vrijwel alle hotelbezoekers (97 procent) ontbijten in het hotel. Een champagneontbijt is te luxe voor de Nederlanders, slechts 2 procent vindt champagne onmisbaar bij het ontbijt. Wel worden luxeproducten verwacht bij het ontbijt. Naast koffie thee wil de hotelbezoeker het liefst verse sapjes, croissants en vers fruit. Dit staat boven kaas, vleeswaren en cornflakes. Hotelbezoekers gaan liever niet buiten de deur ontbijten, maar kiezen voor een ontbijt in het hotel vanwege het gemak (37 procent) of omdat het inbegrepen zit in de prijs (21 procent).
Bar en restaurant
Dineren in het hotel doet de bezoeker voornamelijk vanwege het gemak (33 procent). De prijs speelt ook een grote rol. Bijna 15 procent geeft aan in het hotel te eten als het diner bij de prijs inbegrepen zit. Gasten die een drankje drinken in de bar van het hotel, doen dit met name omdat het gemakkelijk is dat je dan niet meer weg hoeft (35,5 procent). 60 procent wil meer dan alleen een drankje en bestelt er ook nog iets te snacken erbij. Mannen (45 procent) nemen sneller iets te eten bij hun drankje dan vrouwen (33 procent).
Roomservice
Ongeveer één derde van de Nederlandse hotelgasten maakt wel eens gebruik van roomservice. Degenen die dit doen, gebruiken het met name voor ontbijt of diner. Vrouwen kiezen roomservice vooral voor ontbijt op bed (34 procent). Mannen maken gebruik van deze service om laat nog iets te kunnen eten (36 [procent). Voor het ontbijt wordt vooral gebruik gemaakt van roomservice vanwege het luxegevoel van ontbijt op bed (39 procent) of voor de rust tijdens het ontbijt (31 procent). Vrouwen genieten er vooral van om in hun pyjama te ontbijten (64,8 procent). Ook dineren op de hotelkamer geeft een gevoel van luxe (29 procent) of van rust (19 procent). Voor de luxe van roomservice wordt niet graag extra betaald. Wanneer er fooi wordt gegeven, is dit vaak niet meer dan 5 euro.