De helft van de ondervraagden is zich het afgelopen jaar bewuster geworden van de hoeveelheid eten die hij weggooit. 36 procent vindt een doggybag steeds normaler worden in Nederland.
Dat blijkt uit onderzoek van non-profitorganisatie Natuur & Milieu en Depa, in samenwerking met Panelwizard.
Hoewel meer Nederlanders om een doggybag vragen, rust er nog steeds een taboe op. Bijna de helft (47 procent) vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant, vorig jaar was dat 52 procent. Ruim één op de drie schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen.
Nooit eten mee naar huis
Bijna driekwart (74 procent) neemt nooit eten mee naar huis. Wel zegt 44 procent vaker om een doggybag te zullen vragen als deze bekender zou zijn in Nederland.
‘Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt’, aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. ‘Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over vijf jaar verdwenen.’
Verspilling
Van de ondervraagden vindt 77 procent dat restaurants meer zouden moeten doen tegen voedselverspilling. Meer dan een kwart van de respondenten gaat ook daadwerkelijk eerder naar een restaurant dat hier iets tegen doet.
Daarnaast vindt een meerderheid (69 procent) dat een restaurant per gerecht de keuze moet bieden tussen een kleine en een grote portie. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar (55 procent).
Een jaar geleden startte Natuur & Milieu haar eerste doggybag-campagne om voedselverspilling tegen te gaan. Woensdag deelde de organisatie 50.000 gratis doggybags uit aan restaurants.