In de Verenigde Staten is de doggybag heel normaal, maar in Nederland is het mee naar huis nemen van overgebleven voedsel een taboe. Natuur & Milieu wil dat doorbreken.
Bord leeg
'De doggybag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 78 procent van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68 procent is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leeg eten' aldus de milieuclub.
Voedselverspilling
De campagne van Natuur & Milieu is bedoeld om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan.
Volgens de milieuorganisatie verspilt de horeca jaarlijks 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.
Onbekendheid
Uit eigen onderzoek zou blijken dat veel Nederlanders zich schamen om naar een doggybag te vragen. Ook onbekendheid met het verschijnsel speelt een rol.
Natuur & Milieu noemt het opmerkelijk dat de zuinige Nederlander niet happig is op de doggybag, want 'uit eten gaan is maar liefst 20 procent duurder dan in andere Europese landen'.
Extra betalen
Wanneer restaurants aanbieden om overgebleven voedsel mee naar huis te nemen, zou 62 procent van de Nederlanders dit graag accepteren. 16 procent is zelfs bereid er iets extra's voor te betalen.
Misset Horeca Connect
Praat mee over dit onderwerp via ons discussieplatform Misset Horeca Connect: 'Geeft u uw gast een doggybag mee?'
Bron: ANP