De documentaire ‘De Keuken van Johannes’ over Johannes van Dam werd in oktober 2011 al aangekondigd. Het rondkrijgen van de financiering werd destijds door regisseur Bianca Tan genoemd als grootste obstakel. Crowdfunding moet dat probleem verhelpen.
Vrijdag 6 april is een campagne gestart, die als doel heeft om in zeventig dagen 100.000 euro op te halen. Belangstellenden kunnen via de website Nieuwspost.nl, een crossmediaal platform voor nieuwe journalistiek, een donatie doen.
Voor het overgemaakte geld krijgen de deelnemers een vermelding op de website, een plaats bij het premièrediner, een date met Johannes van Dam of de gouden versie van de Dikke van Dam. Zelfs over een figurantenrol in de documentaire is te praten, aldus regisseur Tan. Voor iedereen is er in ieder geval een vermelding in de aftiteling.
‘Fans’ worden bovendien opgeroepen hun persoonlijke verhalen over Johannes van Dam te delen. De meest smakelijke inzendingen gaan het hart vormen van de documentaire.
De ideeën voor de documentaire stammen uit 2008. Daarna lag het project enige tijd stil, onder andere vanwege de ziektje van Johannes van Dam en de zwangerschap van Bianca Tan.