Dat zegt woordvoerder Joris Prinssen van KHN. ‘We staan achter het verhaal vanuit de hotellerie. Dat anderen daar anders over denken is ook hun goed recht. Als branchevereniging is het niet moeilijk om met deze twee verschillende geluiden om te gaan. Verder willen het laten zoals het is’, aldus Prinssen.
Prinssen onderstreept dat de branchevereniging zelf nooit om een boycot van American Express heeft gevraagd. KHN-hotelman Hazen deed dat afgelopen zondag wel uit naam van de aangesloten hotels. Hazen vindt de kosten die American Express doorberekent te hoog in vergelijking met andere creditcardmaatschappijen.
'Stoeprand'
‘Na jarenlange onderhandelingen waarin American Express de soepelheid van een stoeprand heeft betracht, hebben we er genoeg van’, zei Hazen enkele dagen geleden in De Telegraaf.
Zijn reactie zorgde voor kwaad bloed onder enkele prominente restauranthouders. Zo was Supperclub-baas Bert van der Leden witheet. Van der Leden: ‘Voor de restaurants is het een drama wat er nu gebeurt. Dit levert schade op voor de hele restaurantsector’.
In een reactie in Het Financieele Dagblad waarschuwde American Express de hotels voor klantverlies bij weigering van hun kaart. Verder ontkende American Express dat er onderhandelingen zijn geweest met KHN over hun tarieven. ‘We hebben alleen uitleg gegeven over onze tarieven’, aldus een woordvoerder van de creditcardmaatschappij in de zakenkrant.