Dat zegt commercieel directeur Robert van Houten van Gall & Gall. Met de opening van de Leidschendamse proefwinkel geeft ‘het broertje’ van Albert Heijn het startschot voor een groot vernieuwingsproject, dat de keten nieuwe klantengroepen moet opleveren. ‘We willen onze doelgroep verbreden. Naast de bestaande klantenkring – waarin mannen zijn oververtegenwoordigd – moet de nieuwe generatie Gall & Gall-winkels een sterkere aantrekkingskracht hebben op vrouwen en dertigers’, aldus Van Houten.
De vernieuwingsslag kan grote gevolgen hebben voor Albert Heijn, aangezien Gall & Gall in zo’n 200 van de ruim 500 slijterijen is gevestigd in of naast een vestiging van Albert Heijn. Van Houten benadrukt dat het Leidschendamse filiaal een testwinkel is, maar dat het bedrijf duidelijk een nieuwe weg inslaat. ‘Onze eindbestemming is helder, alleen de route daarnaar toe nog niet. We kunnen dus nog niet aangeven of de inrichting in deze pilotwinkel wordt uitgerold over het land’, aldus de commercieel directeur.
Donkere wijnkelders
De bedrijfstop van Gall & Gall stelt dat de huidige slijterijen niet uitblinken in moderniteit en vooruitstrevendheid. ‘Slijterijen zijn vaak donkere winkels, een soort wijnkelders. Dat zijn geen plaatsen, zo blijkt uit onderzoek, waar vrouwen graag naar toe gaan. Daarom moeten we meer vrouwelijke elementen in onze winkels inbrengen’, aldus algemeen directeur Jan van Dam vorige maand in Foodmagazine.
In Leidschendam worden voor Gall & Gall nieuwe formule-elementen gelanceerd, zoals de zogenoemde spotlights, waarmee de Ahold-formule de assortimentskeuze wil benadrukken. Op ooghoogte in het schap worden speciaal geselecteerde producten op een opvallende manier onder de aandacht gebracht. Ook zal de kleurstelling afwijken van de bestaande slijterijen. Aan de formulenaam Gall & Gall wordt niet getornd.