In de nieuwsbrief 'PakAan' van verpakkingsketenorganisatie SVM Pact trekt directeur Van Oosterum van Papier Recycling Nederland (PRN) woensdag aan de bel. Tussen 2001 en 2003 steeg de vervuiling van het oud papier in algemene zin met 63 procent. De vervuiling door ‘ingesealed papier’ als ongeadresseerde reclame nam met een stijging van meer dan 100 procent (2002) een grote vlucht.
’Oudpapierondernemingen kunnen die folies er niet allemaal uithalen. Daardoor ontstaan grote problemen bij de papierindustrie, bijvoorbeeld zeven die vastlopen, productie-uitval en toenemende vuilverwijderingskosten.’
Volgens PRN belandt deels uit onwetendheid ander afval tussen het oud papier. Pizzadozen, de gesealde reclamekrantjes en sap- en melkpakken worden vaak bewust bij de oude kranten en tijdschriften gestopt. Ook koffiefilters, die bij het oud papier zitten, zorgen voor vervuiling.
Een deel van de vervuiling schrijft PRN toe aan ‘ontwijkgedrag’. Vooral in gemeenten waar bijvoorbeeld per kilo ingeleverd afval betaald moet worden, neigen mensen ertoe zwaar afval ,,als puin'' tussen het oud papier te stoppen.
In 2003 werd bij huishoudens en KWDI-sector (kantoren, winkels, diensten en industrie) 2360 kiloton oud papier ingezameld. Dat is 1,3 procent minder dan in 2002. PRN weet deze daling eerder al aan de dunnere kranten en tijdschriften, waarin door de economische terugloop minder advertenties staan.