Dat was vorig jaar twee keer zo veel (12 procent). Dat staat in ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, dat onderzoek deed onder 1000 Nederlanders.
Uiteten gaan minder aantrekkelijk
Eveneens driekwart geeft aan dat zijn restaurantervaring sinds de uitbraak van Covid-19 'enorm achteruit' is gegaan. Het grootste deel (34 procent) vindt uit eten gaan simpelweg niet meer zo leuk als voor de uitbraak van corona. Tijdframes en strenge coronaregels maken het een stuk minder sfeervol, vinden veel mensen. Ook is één op de zes bang om het virus op te lopen in een restaurant. Deze angst bestaat vooral bij vrouwen, slechts een derde van de respondenten die dit aangaf is man.
Digitalisering
Overigens geeft 64 procent aan om eventueel te overwegen naar een restaurant te gaan met de feestdagen als daar anderhalve meter afstand tussen de tafels wordt gegarandeerd. Daarnaast zou de mogelijkheid om via een app te bestellen en te betalen ook bezoekers over de streep trekken (38 procent). Lightspeed heeft over vorig jaar geen cijfers over de culinaire kookkunsten in eigen keuken.
Lightspeed ziet tijdens de coronacrisis in de horecabranche een groei in de digitalisering. Gaetan Buelinckx van Lightspeed verwacht dat deze trend steeds verder doorzet. ‘Het helpt in deze tijd.’ Vooral het online bestellen van maaltijden zit in een opmars, zegt Buelinckx over digitalisering in de horeca. Maar ook het bestellen middels QR-codes, digitale menukaarten, gastregistratie middels QR-codes en het contactloos betalen. ‘Waren gasten hier aanvankelijk nog een beetje huiverig voor, nu wordt het als prettige maatregel gezien tijdens de coronacrisis.’
Bezorgen, afhalen, maaltijdpakketten en merchandise
Horeca-ondernemingen met maar één inkomstenbron zijn in de afgelopen periode kwetsbaar gebleken. Veel restaurants bieden nu bezorgmaaltijden en afhalen aan, maar er zijn meer mogelijkheden, aldus Lightspeed. ‘Minder traditionele inkomstenbronnen, zoals de verkoop van maaltijdpakketten, merchandise en online verkopen, zijn dit jaar in populariteit gestegen.’