Ridder legt uit dat hij hiervoor 10 euro extra aan zijn gasten doorberekende en dat ze dan ook echt voor een deel van die dag gebruik konden maken van een hotelkamer. 'Dit gebeurt toch altijd al?', zegt Ridder tegenover Misset Horeca. 'Je kan gewoon voor een dagdeel een kamer huren, bijvoorbeeld op vakantie zodat je nog even kan douchen voordat je terug naar huis gaat. Of hotels waar je voor een dagdeel een kamer huurt, om er alleen te gaan werken. Wij huren ook een dagdeel af van een kamer. Wij hebben deze mogelijkheid alleen gecommuniceerd naar gasten die al een reservering bij het restaurant hadden staan, nog voordat sprake was van een lockdown. Om bij Joelia te kunnen eten voor de lunch kregen gasten een dagdeel Hilton van 12.00 tot 17.00 uur en voor het diner van 18.00 tot 22.00 uur, legt hij uit. 'Dat heb ik samen met het Hilton zo afgesproken. Uiteraard kost een dagdeel Hilton geen 10 euro, ik betaalde daar voor mijn gasten aan mee.'
Gasten checkten daadwerkelijk in bij het hotel, kregen voor die uren toegang tot een kamer en konden eten in het restaurant. 'Binnen houden we ons uiteraard aan alle maatregelen zoals afstand houden, maximaal dertig mensen en geen alcohol na acht uur 's avonds.'
Nu een arrangement
Voor gasten die sinds de lockdown willen komen eten, werd een hotelarrangement aangeboden: een overnachting, plus een diner. Zo liep er een actie met Heerlijk waarbij je voor 149 euro per persoon een overnachting in het Hilton boekt met een vijfgangendiner bij Joelia. Op vrijdagochtend 16 oktober laat Ridder weten dat in goed overleg met de gemeente Rotterdam is besloten om, na de ophef in de media, per direct ook de hotel-diner arrangementen van restaurant Joelia te beëindigen. 'Ons restaurant bevindt zich in een hotel en maakt onderdeel uit van het aanbod dat zij haar klanten te bieden heeft. Restaurant Joelia is via de lobby bereikbaar. Zoals bekend gemaakt door de overheid mogen restaurants in hotels openblijven om hotelgasten te kunnen bedienen. En dat hebben wij ook gedaan. We bieden onze gasten al jaren de mogelijkheid aan van een combinatiepakket waarin een afspraak bij ons gekoppeld kan worden aan een verblijf in het hotel. We doen nu niets anders. Dit is ook geen slimme truc. Restaurants in hotels mogen open blijven. Mensen die een hotelkamer boeken mogen gebruik maken van ons restaurant. Het is vervelend om te beleven dat het supplement dat berekend wordt voor de hotelkamer een zeer negatieve mediastroom in gang heeft gebracht. Het zijn moeilijke tijden voor iedereen en het is nooit onze bedoeling geweest om mensen voor het hoofd te stoten. We sluiten de deuren van het restaurant voor nu en gaan verder met de afhaaldiners en hopen iedereen in de toekomst in betere tijden en goede gezondheid weer te verwelkomen. Blijf veilig en gezond.'
Actie levert zowel begrip als onbegrip op
Op het forum voor gastheren en gastvrouwen op Facebook leverde de 'truc' van Joelia zowel begrip als onbegrip op. De één vond het getuigen van creatief ondernemerschap, de ander noemt het oncollegiaal. Reacties als 'Heel slim. Als ik zelf zou weten dat alles volgens de regels gaat, zou ik mezelf de afgrond ook niet in willen zien gaan en het dus ook op deze manier doen.' Maar ook een reactie als 'lekker respectloos voor die zaken die wel dicht zijn.' Ook zegt iemand: 'Het is toch ook niet uit te leggen dat je wel in een restaurant mag eten als je in een hotel verblijft maar niet als je thuis slaapt. Ik zie deze actie van dit restaurant als een zeer terecht protest tegen tegenstrijdige maatregelen.'
Vanwege de aanscherping van de coronaregels moest de horeca woensdagavond om 22.00 uur voor vier weken de deuren sluiten.