De tool was al beschikbaar voor gasten. De gezondheidscheck voor zowel medewerkers als gasten verloopt via een chatbot op Veiliguitindehoreca. NHG, ProFri en VCHO stellen deze tool gratis beschikbaar. De privacy is volgens de drie brancheverenigingen gewaarborgd; persoonlijke gegevens worden niet opgeslagen.
Ondernemers die bij het Nederlands Horeca Gilde zijn aangesloten zijn onder meer restaurantketens 't Zusje en Humphreys.
Check voor aanvang dienst
Medewerkers kunnen de gezondheidscheck starten door bij aanvang van hun shift een qr code te scannen. Wanneer alle vragen zijn beantwoord en de antwoorden zijn goed bevonden, verschijnt er een groene smiley. Deze kan aan de leidinggevende worden getoond.
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of een medewerker de afgelopen 24 uur koorts had of moest hoesten. En of ze op dit moment een huisgenoot hebben met deze klachten. De bekende triage vragen.
Tot slot volgen negen aandachtspunten die medewerkers moeten opvolgen Alleen na een ‘leesbevestiging’ komt de groene smiley tevoorschijn. Het gaat gaat bijvoorbeeld om:
- Hoest en nies in je elleboog
- Houd zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand van anderen (collega’s, leveranciers en gasten).
- Desinfecteer bij aankomst eerst je handen.
- Doe dit ook tussendoor.
- Werk volgens het geldende protocol
De toelichting die de drie brancheverenigingen gezamenlijk geven bij de gezondheidscheck is de volgende: ‘Vanwege het coronavirus zijn wij door de Rijksoverheid niet alleen verplicht om onze gasten een aantal gezondheidsvragen te stellen, maar ook aan jou als medewerker. Dit moet voor aanvang van elke dienst of shift.
Dit wordt gedaan om besmetting met het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Om hierbij alle zorgvuldigheid te betrachten, jouw privacy te waarborgen én onnodig oponthoud bij aanvang van je dienst of shift te voorkomen, vragen wij jou om online de verplichte gezondheidscheck in te vullen. Je wordt tevens iedere keer gewezen op het protocol en de geldende richtlijnen van het RIVM. Scan met je mobiele telefoon de QR-code en toon na het doorlopen van alle vragen aan je leidinggevende het beeldscherm met daarop het resultaat van deze check.’
Digitale gezondheidscheck in meerdere talen
Gezien de achterban van mede-initiatiefnemer VCHO (Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers) en de Chinees-Aziatische frituurondernemers die lid zijn van ProFri, komt de module voor medewerkers ‘zeer binnenkort’ ook in het Chinees en Engels beschikbaar. De chatbot voor gasten is er al in het Engels en Duits. Nu de landsgrenzen weer opengaan worden aan deze module spoedig andere talen toegevoegd.