La Trinité is sinds november 2010 in bezit van een Michelinster. 'Maar we gaan nu een nieuw hoofdstuk in. Ik wil dat de drempel van onze zaak omlaag gaat. Veel mensen denken dat sterrestaurants heel duur zijn, of te chique. Dat ze eerst voor een diner moeten sparen. Door de toevoeging 'brasserie' aan onze naam, merken we al verschil,' zegt Francois de Potter van La Trinite in Sluis. Het restaurant verhuisde in 2013 binnen Sluis naar een voormalig bankgebouw.
'Ik heb altijd op het hoogste niveau gekookt. En de kwaliteit op het bord gaat echt niet minder worden. We worden wel wat losser. Laagdrempeliger. Ik ontsla geen personeelsleden en het aantal couverts blijft ook gelijk.'
De menukaart bestaat voortaan uit verschillende 'bites' en kleine gerechten - vanaf 4 euro - waardoor gasten zelf een menu kunnen samenstellen. Klein of groot. Een paar hapjes en een glas wijn is mogelijk, maar je kunt ook nog steeds avondvullend dineren.
'Michelinster heeft duur imago'
De Potter benadrukt dat Michelin hem altijd vrij heeft gelaten in zijn kookstijl en ondernemerschap. 'Dat is het niet. Het is meer het imago van de Michelinster naar de buitenwereld toe. Als ik vraag aan mensen hier uit Sluis waarom ze niet bij La Trinité eten, is dat omdat ze denken dat het duur is, te netjes, te chique. Maar dat is niet zo.' Werner Loens vond het jammer. Hij is hier vanmiddag nog geweest en heeft genoten van de Anjou-duif. Deze blijft ook zeker op de kaart staan, ook zonder Michelinster.'
'Door de ster aan Michelin terug te geven, hopen we dat iedereen hier binnen durft te stappen. We willen een diverse gastenkring, jong en oud. Een Michelinster schrikt toch ook mensen af.' Potter trekt de vergelijking met de retail. 'In Knokke zitten dure winkels waar mensen niet zo snel naar binnen durven. Ze zijn bang dat er direct een verkoopster op ze af komt. Maar bij de Bijenkorf lopen mensen wél makkelijk binnen. Terwijl ze daar dezelfde merken verkopen als bij de winkels in Knokke. Wij willen niet dat mensen een drempel over moeten om bij ons te komen eten. We gaan in de brasserie een losse sfeer neerzetten. '
Vorig jaar benaderde Koriander in Drachten Michelin met hetzelfde verzoek.
Schrijf gratis in voor thema updates
Misset Horeca stuurt regelmatig updates per mail over belangrijke thema's voor de horeca-ondernemer: interieur voor je zaak, horecapersoneel, terras, koffie, bier en ook voor starters in de horeca heeft Misset Horeca een update. De nieuwsbrieven bevatten trends, kennisartikelen, nieuws, handige tips en inspiratie van collega's.