CNV noemt het kwalijk dat Deliveroo zich wil onttrekken aan zijn verantwoordelijkheid als werkgever. De maaltijdbezorgers zouden volgens de bond onder de cao van het koeriersbedrijf moeten vallen en daarmee dus moeten kunnen rekenen op eerlijke arbeidsvoorwaarden en collectieve regelingen, bijvoorbeeld voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen.
Onderhandelaars van CNV willen graag met Deliveroo om tafel om over de kwestie te praten, maar op de uitnodiging is nog geen reactie gekomen. Deliveroo telt in Nederland circa 2000 bezorgers.
De maaltijdbezorger zelf heeft desgevraagd nog niet op de kwestie gereageerd.
'Zzp'er maar wel meer geld per bestelling'
Rond 23 augustus 2017 kondigde Deliveroo aan dat alle nieuwe bezorgers zzp’ers zouden worden. Ook de bezorgers die nu nog in vaste dienst zijn, kunnen de overstap maken. Het tarief per bezorging gaat voor de koerier van 4,75 euro naar 5 euro.
Volgens de maatlijdbezorger biedt de nieuwe opzet meer vrijheid en flexibiliteit voor bezorgers omdat ze ‘kunnen werken wanneer het hen uitkomt’. Daarnaast zouden bezorgers zo meer verdienen.
Op een gemiddelde zondag zitten er zo’n 450 mensen op de fiets in Deliveroo-uitrusting. De dienst is actief in 12 steden en bezorgt in totaal eten van zo’n 1200 restaurants (peildatum 1 juni 2017). De top drie van zakelijke successen bestaat uit Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Den Bosch en Tilburg zijn net aan het rijtje van twaalf toegevoegd.
De afgelopen maanden hield Deliveroo een test met het zzp-model en het bedrijf zegt dat die test een succes was. Naar aanleiding van de proef verhoogt de bezorgdienst het tarief per bezorging van 4,75 euro naar 5 euro. Ook komt er een collectieve aansprakelijkheidsverzekering voor alle Deliveroo-bezorgers en gaat het bedrijf zijn bezorgers helpen met administratieve lasten.
Volgens manager continentaal Europa van Deliveroo, Philip Padberg, wil de bezorgdienst ‘aantrekkelijk werk bieden met zekerheid. Dat vereist flexibiliteit en vrijheid.’
CNV reageerde in augustus al gekrenkt: ‘Dit is weer precies zo’n voorbeeld van wat we niet moeten willen’, stelde voorzitter Maurice Limmen, die vindt dat de bezorgers de dupe zijn. ‘Onverzekerd op een fiets, opgejaagd door stukloon, zonder zekerheid van inkomen en zonder pensioen op te bouwen. Het is een triest verdienmodel.’