Deze editie van de actieweek duurt nog tot 10 april. Jeroen van Kesteren, online marketing manager bij Dining City, over de nieuwe samenwerking: ‘Voor veel restaurants blijven no-shows natuurlijk een pijnpunt en dit proberen wij samen met PayPal tegen te gaan. Belangrijk is wel dat vooruitbetalen bij de meeste restaurants geen verplichting is, maar alleen een mogelijkheid.’ Dranken en eventueel extra gangen betalen gasten ter plekke.
Tien procent betaalt vooraf
Ondanks de vrijblijvendheid betaalt toch zo’n tien procent van de gasten vooraf voor het diner of de lunch tijdens de actieperiode. Van Kesteren: ‘Een aantal deelnemende restaurants stelt het verplicht. Maar dat zijn er niet veel. Vooral sterzaken.’
Van Kesteren verklaart het percentage dat vooruit betaald vanuit de psychologie. ‘Consumenten hebben denk ik het idee dat hun tafel dan extra zeker is, zeker bij de toprestaurants.’
Dat de regie bij de gast ligt, blijkt uit de opmerking die bij reservering op de site van Restaurant Week onder bijna elk restaurant staat: ‘geen betaling vooraf nodig’. Tijdens het reserveringsproces via de site komt de redactie ook nergens de vraag tegen of we al willen betalen via PayPal.
Gasten die via de PayPal nieuwsbrief reserveerden voor de actieweek zijn wel verplicht gesteld vooraf te betalen. Hier zette DiningCity een aparte website voor op. ‘PayPal users konden eerder reserveren als ze vooraf betaalden.’
Prijzen actieweek
De kosten voor een lunch bedragen 22,50, voor diner 27,50 euro. De Top 250-restaurants vragen een toeslag van 2 euro per persoon. Restaurants met één ster vragen een toeslag van 12,50 euro per persoon, restaurants met twee sterren 25 euro.
Reacties op Facebook
Op de Facebookpagina van de NOS reageren consumenten heel wisselend op dit initiatief van vooraf betalen. ‘Als je de tandarts niet annuleert betaal je ook’ tot ‘reserveringskosten prima, maar alles vooraf betalen…’. ‘De mensen die hier het hardst roepen dat ze het onzin vinden en dat horecaondernemers niet moet zeuren, zijn vaak de mensen die niet op komen dagen. Betalen moet je toch of dat nou voor of achteraf is.’
Bert van Buschbach
Bert van Buschbach en de Restaurant Week gingen eerder een proef aan met het vooraf betalen. De proef resulteerde in het feit dat De Compagnon nagenoeg geen no shows en annuleringen had.