De hele voorstelling lang staan er een keuken en kok van Mugaritz midden in de zaal. De kok bereidt tijden de voorstelling allerlei kleine hapjes, die aan het publiek worden uitgedeeld. Aan het slot van het stuk worden Titus’ zonen gedood en eet hij ze op. Hij nodigt dan dertig bezoekers uit om met hem aan tafel te zitten en het ‘ultieme’ maal te eten.
‘Uiteindelijk blijft het theater, dus het is geen echt mensenvlees’, legt Marleen van Amerongen van Parktheater Eindhoven uit. ‘Maar Mugaritz heeft een halfjaar lang onderzoek gedaan naar Romeinse eetgewoontes uit die tijd, en onderzocht hoe de smaak van mensenvlees het beste benaderd kon worden, met kruiden, smaken en vlees.’
Het resultaat van die lange studie wordt dus geserveerd tijdens het theater, in de zaal bereid door een kok van Mugaritz. De bedoeling van de keuken in de zaal is het prikkelen van alle zintuigen, maar ook het in de war brengen ervan, legt Marleen van Amerongen van Parktheater Eindhoven uit.
‘Tijdens heel gruwelijke scenes ruik je soms de geur van suikerspin. Dat is heel verwarrend: die twee dingen associeer je niet met elkaar.’ Het Spaanse gezelschap La Fura Dels Baus kiest altijd voor totaaltheater en experimenteert daarmee. De groep houdt ervan om verwarring te creëren, confrontatie aan te gaan en angst aan te jagen. Dit keer resulteerde dat in het verhaal van Titus. De groep speelde al eerder het gijzelingsdrama uit Moskou na, waarbij het publiek werd ‘gegijzeld’.
Mugaritz wilde volgens van Amerongen samenwerken met dit theater, omdat ‘ook de keuken steeds theatraler wordt’. ‘Ook een restaurant probeert steeds vaker een totaalbeleving neer te zetten, net als deze theatergroep. Daarom kozen ze voor samenwerking.’
De voorstelling gaat dinsdag zeven september in première.